- Project Runeberg -  Svensk literatur-tidskrift. 1869 /
391

(1869) [MARC] With: Hans Forssell
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Olika sätt att läsa Bibeln. Gamla Testamentets Literatur-Historia, i Uppsatser af A. Hausrath. Öfversättning. Om Bibelns Inspiration, af Richard Rothe. Öfversättning. Af C. F. B.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

sökningen blef det snart tydligt, att den bibliska
urkundsamlingen icke är ett helgjutet religiöst
system, utan, i nogaste öfverensstämmelse ined
de geologiska aflagringarna, företer en massa
aktstycken af högst olika ålder, stil och värde,
äfvensom en högst olika uppfattning af de gudomliga
sanningarna. Resultaten af de tübingska och
strassburgska skolornas kritiska arbete hafva långt
före detta ingått i den teologiska vetenskapen, och
hvad man än må säga om första delen af E. Renan’s
Histoire des Origines du Christianisme, har han i
de båda följande kastat ljusglimtar öfver den äldsta
församlingen, med dess djupa svalg mellan judisk och
paulinsk kristendom, som inför den stränga ortodoxien
icke förlora sin giltighet. Så snabbt som resultaten
af den vetenskapliga forskningen i allmänhet nu
för tiden omsättas i populära framställningar, kan
den stora allmänheten ej länge hållas främmande
för de hufvudsakliga framstegen inom den lärda
bibelforskningen, och det skall t. ex. icke länge
låta sig göra att i våra skolor fortfarande utgifva
Paulus såsom Ebreerbrefvets författare, eller,
efter utgifvandet af Renan’s Saint-Paul, ens längre
låta honom gälla såsom den der skrifvit brefven till
Titus och Timoteus. Menniskorna kunna ej längre läsa
bibeln som förr: de finna ej mer i moseböckerna den
rena monoteisrn, eller i Jesu samtal med lärjungarne
den skolastiska teologi, som de blifvit lärde att der
inlägga. Bibeln fortfar att utgöra en skatt af andlig
vishet, genom gudomlig tillskyndelse öfverlemnad till
oss från våra fäder, för att i sin ordning af oss
öfverlemnas till våra efterkommande i oändliga leder:
det eviga vittnesbördet om Guds uppenbarelse i verlden
och i menniskoslägtets ständigt klarnande andliga
medvetande; men tron på den ordagranna ingifvelsen,
och den deraf följande absoluta ofelbarheten hos de
heliga skriftställarne är deremot bruten, och den
rätt, som forskningen en gång tagit sig att granska,
pröfva och jemföra, skall hon aldrig vidare lemna
ifrån sig.

Det är ett genomgående grunddrag i den moderna
historiekritiken att gå till rätta med fornsagorna
och reducera de gamla regentlängderna till ett
måttligt omfång. Liksom Niebuhr ur den romerska
historien bortrensade konungasagorna och Geijer, ur
vår egen förvisade den mytiska Fornjother, så hafva
äfven genom de mera framskridna forskningarna i den
semitiska Orientens häfder de i Gamla Testamentet
upptecknade slägtledningarna förlorat en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:36:01 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/littid69/0397.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free