- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Sextonde årgången, 1915 /
78

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Litteraturöfversikter, anmälningar och granskningar - Den moderna frikyrkorörelsens framväxt. Öfversikt af Hj. Holmquist - Ernst Hj. Lundström. Bidrag till Livlands kyrkohistoria under den svenska tidens första skede från Rigas intagande 1621 till freden i Oliva 1660. Upsala 1914. Anm. af Knut B. Westman

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

io4 litter aturöfversikter

dependenter. Burrage har allt mer blifvit öfvertygad om, att
desse utvandrade puritaner ej hämtade just någonting från
Robinsons Plymouth-församling eller studerade den som modell;
där fanns ju ej någon egentlig separatism; de blefvo ej heller
separatister, utan betonade sin ståndpunkt som kyrkliga
inde-pendenter. De organiserade sig själfständigt efter sitt ideal; och det
blef Plymouth-kongregationen, som mer och mer efterliknade
dem och slutligen förlorade ali särskiljande karaktär. Många
förändringar skulle ske, innan de amerikanska puritanska
kongregationerna blefvo de frikyrkliga, som de nu äro. (Den förste
Separatisten af någon betydelse i Nya England synes ha varit
Roger Williams; han omvändes till anabaptismen 1638 eller 1639
och omdöptes med bestänkande, ej neddoppning. Därpå
organiserades i Providence den första non-immersionistiska
baptistkyrkan i Amerika. Williams blef dock genast tvifvelsam om
giltigheten af sitt dop, gick ut ur sin kongregation och blef en seeker.
Efter upplösningen af Williams kyrka 1645 fanns ingen egentlig
separatist-kongregation i Nya England. Den äldsta bestående
baptistkyrkan i Amerika är den i Newport R. I., som uppstod
tidigast 1647 och 1648 började neddoppning; sannolikt från
samma år den nuv. immersionistkyrkan i Providence.)

Independentismen går sålunda lika litet i Amerika som i
England direkt tillbaka på Browne eller Barrowe, utan på Henrik
Jacob, Thomas Hooker etc. Men om Browne icke har någon
direkt förbindelse med utbildningen af organiserade
independent-kyrkor, så är han ändock mer än någon annan den moderna
in-dependentismens (kongregationalismens) fader; ty det var han,
som först proklamerade kongregationalismens principer.

Juli I9I4- Hjalmar Holmquist.

Ernst Hj. J. Lundström, Bidrag till Livlands kyrkohistoria
under’ den svenska tidens första skede från Rigas intagande 1621
till freden i Oliva 1660, XX + 301 s. Uppsala 1914.

För att rätt kunna öfverskåda storhetstidens svenska
kyrkohistoria bör man tydligtvis taga i betraktande äfven den kyrkliga
utvecklingen i de eröfrade landsdelarna på andra sidan Östersjön.
Det är sant, att den svenska tiden i dessa provinser endast utgör

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:05:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1915/0478.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free