- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Sextonde årgången, 1915 /
71

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Litteraturöfversikter, anmälningar och granskningar - Den moderna frikyrkorörelsens framväxt. Öfversikt af Hj. Holmquist

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

anmälningar och granskningar

■ qI

Legatine-Arians; först efter 1640 synes termen seekers ha blifvit
använd. En af deras anhängare, Edvard Wightman, fängslades
och ställdes inför rätta 1611; lyckligtvis ha rättegångshandlingarna
upptäckts och visat-sig gifva en klar bild af hans åskådning. Den
var apokalyptisk, rätt mycket påminnande om irvingianernas;
Gud måste sända nya apostlar och profeter för att grunda helt
nya kyrkor, emedan Antikrist nu länge regerat kyrkan.
Wightman torde ha varit den siste person i England, som blef lefvande
bränd blott för sin religiösa tro; bland hans domare var »magister»
Wilhelm Laud, som här torde ha gjort sin första erfarenhet om
värdet af kättarförföljelse. Wightman förklarade sig beredd
återkalla, första gången han på bålet kände hettan. Men ett
par veckor senare vägrade han återkalla och brändes i Lichfield
den 9 mars 1612. Seekers’ inflytande kom först med
Commonwealth. Kväkarna ha otvifvelaktigt delvis uppkommit som
resultat af utbredandet af legatin-arianska åsikter.

Med kap. 9 komma vi till en intressant och omstridd historisk
fråga: de första två engelska anabaptistiska (sedan kallade
bap-tistiska) kongregationerna och deras ledare. Burrage uppvisar
här oriktigheten i den moderna hypotesen, att Jolin Smyth’s
kon-gregation 1608 eller 1609 vore den första baptistiska, om hvilken
vi ha kännedom. När större delen af barrowisterna hade
emigrerat till Campen, utbredde sig raskt anabaptistiska åsikter af
kontinental typ i kongregationen och resulterade i bildandet af
den första grupp engelska baptister, hvarom vi för närvarande
ha någon kunskap. Detta skedde i Campen omkr. 1594 på grund
af inflytande från holländska mennoniter; och det var väl
anledningen till, att den barrowistiska kongregationen flyttade från
Campen till Naarden (se ofvan). Burrage är t. o. 111. i stånd att
namngifva ett antal af medlemmarna i den första engelska
baptistförsamlingen och meddela åtskilliga dokument om den. Redan
före 1600-talet talas där om en, som döper sig själf (se-baptist)
och sedan andra; ej heller här var sålunda Smyth den förste. Huru
länge denna baptistmenighet bestod och hvad som blef af den,
veta vi tyvärr icke.

Så mycket bättre kännedom ge oss källorna 0111 Smyths
kongregation. Smyths lif är ovanligt intresseväckande, ej blott
genom hans ädla personlighet och tidiga och gripande död, utan
ock genom hans ständigt ändrade uppfattningar. Han var
Francis Johnsons pupil och tillhörde Christ’s College i Cambridge och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:05:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1915/0471.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free