- Project Runeberg -  Søren Kierkegaard som filosof /
69

(1892) Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. Søren Kierkegaards Filosofi - A. Erkendelsesteori

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

stemt dogmatisk Trosindliold er nødvendigt for et
saa-dant Livs Udvikling.

Men han tager ikke den fulde Konsekvents af sin
Sætning. Det vilde have ført ham til at proklamere den
frie Personligheds Princip. Han opgiver ikke Antagelsen
af en fra Personligheden selv forskellig Maalestok for
Sandheden, som for ham er given i den kirkelige
Dogmatik. Og dog — ved et nærmere Eftersyn (som vi ville
foretage, naar vi have lært hans Etik at kende) vil det
vise sig, at denne dogmatiske Rettesnor ikke er den
sidste. Han er for meget Tænker til at kunne slaa sig
til Ro med den. Hans sidste Maalestok er af formal
Natur: Forholdet til det dogmatisk-kirkelige Trosindhold
er for ham den højeste Form for personligt Liv, fordi
der ved dette Forhold kommer den stærkeste Modsigelse,
den største Lidelse og Lidenskab frem i Subjektiviteten.
Den sidste og afgørende Anke mod ham vil da vise sig
at være den, at lian har løsrevet Personligheden fra den
reale, naturlige og sociale Sammenhæng, i hvilken dens
Liv ene kan faa et positivt Indhold. Ti kun i den frie,
med Virkeligheden kæmpende og af Virkeligheden lærende
Subjektivitet kan Sandheden bo, — ikke i den
Subjektivitet, der gennem formelle, asketiske Øvelser piner sig ind
i Lydighed mod et naturstridigt, livsfjendtligt Indhold.
— Men kun ved Undersøgelsen af Kierkegaards Etik
kan dette Punkt klarere belyses.

Det Store ved Søren Kierkegaards Erkendelsesteori
er den Alvor, med hvilken han opfatter Tænkningens
Sammenhæng med det personlige Liv. Der er noget
Græsk hos ham. Han vil tilbage fra den abstrakte

Tænken og Kontemplation til personlig, existentiel
Tænken.

Vore Ideer blive kun alt for let til Soldater i
Fredstid. Søren Kierkegaard har ført Ideerne ud fra Kontem-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 23:55:58 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkegfil/0077.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free