- Project Runeberg -  Står Jesu gjenkomst for døren? : tusenårsriket og de siste ting /
212

(1935) [MARC] Author: Thomas Ball Barratt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 212 —

sin hånd» og «grep dragen, den gamle slange, som er djevelen
og Satan, og bandt ham for tusen år og kastet ham i avgrun-
nen og lukket til og satte segl over ham, forat han ikke len-
gere skulde forføre folkene, inntil de tusen år var til ende».
(Åp. 20, 1—3.)

Her nevnes den onde med fire forskjellige navn. Det er
hans drageånd, som alltid har motstått det gode, men efter dette
nederlag vil han aldri få noe avgjørende ord mere i verden.
Ved 1000-årsrikets avslutning skal han løslates «en kort stund»,
men hans motstand blir knust med det samme og det for evig!
Han er den samme djevel efter løslatelsen som da han blev
bundet. 1000 års bitre erfaring i avgrunnen har ingen forbede
rende innflytelse øvet på hans sinn; men den kjensgjerning at
han bindes — han, urostifteren — anføreren for all ondskap,
det øver en omskapende innflytelse i verden.

Når Hallesby behandler spørsmålet: «Hvorfor Gud ikke
kunde binde Satan før?» så kommer han til det resultat at
kraften til å knekke Satans herredømme eier alene Kristus, men
føler så til at «disse krefter kan Kristus alene sette inn gjen-=
nem sitt legeme, som er menigheten, og han får ikke inn i vår
verden flere krefter enn han får sin menighet til å ta imot.»

Denne fremstilling er absolutt ikke stemmende med den
bibelske. Det var slett ikke menigheten som bandt Satan, men
en engel fra himmelen. Og dette skjer efter trengselstiden og
slaget ved Harmageddon. Og ved denne tid er jo menigheten,
også efter Hallesbys teori, optatt til Lammets bryllups-nattverd.

Dr. Seiss mener at det er den herre Jesus Kristus selv
som binder ham, for engelen har nøkkelen til avgrunnen, noe
Jesus selv sier at han eier. (Åp. 1, 18).

Saken er den at tiden nu var moden for denne handling.
Utviklingen har ført dette med sig at Jesus selv nu skulde ta
makten og hans erkefiende måtte derfor bindes og komme bort

fra verden. Jesus utfører dette ved sin overnaturlige makt.
Menigheten som sådan har intet med dette å gjøre! Det er

slett ikke tilfelle at «de uhørte kraftmasser, som helt fra Kristi
opstandelse har ligget og ventet på å bli overført fra den evige
til den synlige verden», nu plutselig kommer i virksomhet gjen-
nem menigheten. Disse «kraftmasser» har menigheten benyttet
sig av I større og mindre grad allerede gjennem mnådens hus

holdning. Den husholdning som nu begynner er av en ganske

annen art.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:32:25 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jesugjenko/0216.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free