Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första boken. Från Volga till Weichsel (Ryssland) - 8. Den moderna konsten och litteraturen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Här äro vidare två typiskt ryska hufvuden: bred, tjock näsa,
grofva, öppna anletsdrag, klar blick, yfvigt hakskägg och slätstruket
hår; den ene ser godmodig, nästan jovialisk ut — det är slavofilen
I. Aksakov, den andre åter barsk och sträng — den skonlöse
satirikern Saltykov. Där äro två unga män, spensliga och bleka,
intelligenta och allvarliga — det är Rysslands finaste och ädlaste
kritiker: Bjelinski och Dobroljubov. Här se vi en mager herre
med polisonger, yfvigt hår och små, fuktiga ögon och med
pince-nez i handen — det är
Grigorovitj, banbrytaren för
Turgenjevs bynoveller; den ståtlige,
vackre mannen i pälsmössan med
den frimodiga blicken — det är
den lillryske lyrikern och målaren
Sjevtjenko, hvars barnsliga
lefnadslust hvarken lifegenskap eller
förvisning mäktade kväfva; den
aftärde, lidande skalden på
dödsbädden är den sociale
indignationsdiktaren Nekrasov. Och se
där en något korpulent herre
med stripigt hår, rödbrusigt
ansikte och sprakande ögon — det
föreställer Alexander Herzen, på sin tid Rysslands mest fruktade
man och litteräre diktator.
J. Aksakov. |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>