- Project Runeberg -  Hvar 8 dag / Årg. 15 (1913/1914) /
823

(1899-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 52, den 27 september 1914 - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SVENSKA BILDER FÖR DAGEN.

Dramatiska teatern gaf fredagen den
18 dennes sin första premiär för
säsongen och presenterade därvid ett svenskt
-dramatiskt verk af ingen mindre än
vår berömda författarinna Selma
Lagerlöf. Det var en dramatisering, som
författarinnan sjäjf företagit af sin i
"Osynliga Jankar" ingående bekanta
•berättelse "Dunungen". Premiären var
så mycket intressantare, som d:r
Lagerlöf här samtidigt debuterade som
dramatiker. De verk af hennes hand,
som förut uppförts på scenen, ha som
bekant fått^sin dramatiska form af
andra. Om "Dunungen" — så är dess
namn äfven i den dramatiska.formen —
Iblef en succés, som torde tillförsäkra
Dramatiska teatern den i dessa tider
icke ovälkomna förmånen af en
kassapjes, så bör man rättvisligen låta
teatern dela äran af denna framgång med
författarinnan. Ty hvad som möjligen
brast i den dramatiska omformningen
-af den episka berättelsen ersattes af*
ett på de flesta händer alldeles
förträffligt spel och en omsorgsfull regi.
Herr Ivan Hedqvist vann en ny seger
till sina många föregående i den
manliga hufvudrollen som brukspatron
Teodor Fristedt. 1 titelrollen gaf fru
Hedberg allt det oskuldsfullt skära och
Törande hos den unga flickan, men
lyckades otvifvelaktigt bäst i de tragiska
momenten. Författarinnan, som från
direktörslogen öfvervar premieren blef
efter dess slut lifligt hyllad af
publiken, bland hvilken märktes
kronprinsparet och prins Eugen.

uto. Jœger, Sthlm.

^KUche: Kern. A.-B. Bengt Silfversparre, Sttdrrk—GöQ<

SELMA LAGERLÖFS "DUNUNGEN» A K DRAMATISKA TEATERN, tru Stma
Hedberg som "Dunungen" och hr han Hedqvist som "bruksoatronen"

Och han insåg plötsligen att detta mörka,
obönhörliga ansikte aldrig skulle förstå honom.

Han reste sig upp — han ville bort, ut — han
var ej säker här.

Han pekade på sitt sår.

— Men till att springa den långa vägen hem —
därtill hade du krafter — till att svika din plikt, att
bringa vanära öfver mig och din mor och dig själf,
sade fadern, och han stödde sig mot soffans karm.

Jean reste sig och gick två steg öfver golfvet och
ville förbi.

I detsamma bultade det på ytterdörren.

— De komma för att hämta dig, sade fadern.

— Och du, sade Jean, du kommer att lämna ut
mig.

Några ögonblick stod den gamle smeden orörlig
och lyssnade mot något, som talade bakom hans
breda, hederliga bröst.

— Ja, sade han så och gick mot dörren. Du
har svikit mer än dig och mig — du har svikit ditt
land — sade han innan han stängde den.

En officer stod därute med fem man.

— Nå har ni nu väl stoppat in tuppkycklingen
bakom sängbolstren — och han pekade med
sabel-klingan mot dörren som fader Fort stängt efter sig.

— Det är er son, sade han därefter höfligt.

— Jag har ingen son, svarade fader Fort.

— A, ni vill söka lura mig —.

— Nej, afbröt på nytt den gamle — min son är
ej någon pultron, mannen därinne tillhör er, jag
känner honom ej.

Officerens ögon lyste af beundran, och han
bugade sig djupt.

— Jag lämnar denna, sade han och räckte den
gamle sin revolver — så kan han dö som en man
— gif honom den.

Men innan han tålat till slut ljöd knallen af ett
skott därinne — en gammal kvinna skrek vildt,
och när de slogo upp dörren låg Jean Fort med
sitt gevär vid hjärtat död på det hvita golfvet.

Officeren, som tog upp geväret och undersökte
det, sade blott:

— Det var
hans sista

skott. Och den
gamle
upprepade med höjt
hufvud.

— Det var
hans sista

skott —det
räddade hans ära.
Och
tröstande slöt han sin
hustru i sin
famn, medan
den preussiske
officeren stilla
gick ut för att
underrätta sina
kamrater.

JImatÖrfotograj

Kliché: Kern. A.-B. Bengt Silfversparre, Sthlm—Gbg.

MORA SCOUTKAR UPPVAKTAR PRINS EUGEN under besök hos artisten och fru Änders Zorn.

- 823 -

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Dec 21 14:46:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hvar8dag/15/0843.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free