Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tillägg till sednare afdelningen - Lynne, sägner, seder och lekar - 6. Pärkspelet - Bakpärken
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
kommer utkarlarne till godo när de blifva inkarlar, ty de behöfva
då ej, hvad beträffar vunsthuggen, «träcke stöjtu», utan blott drifva
bollen utför kasen. Ju närmare pärken och ju längre från stötan
kasen är, ju förmånligare är den. Bästa kasen är «kas i baksticka»,
ty då behöfver pärkkarlen ej drifva bollen längre än framom
bakstickan; men då hafva också utkarlarne rätt att ställa en af sitt
parti på hvardera sidan om pärkkarlen för att, så snart han
mottagit hugget, drifva det inåt när han söker hifva det ut. Eljest få
utkarlarne ej stå längre fram mot pärken än kasen, ifall sådan finns,
eller, om ingen kas finns, icke längre fram än stötan utmärker.[1]).
Att vid pärkspel de spelande äro delade i två lika manstarka
partier, af hvilka det, som innehar pärken, heter «inkarlar», det
andra «utkarlar», borde kanske nämnts i början. Har man nu fattat
meningen med uttrycken pärk, stång, sticka, hugg, kas etc, så lär
väl ej vara svårt att begripa beskrifningen på de tvänne slagen af
pärkspel som äro i bruk, nämligen Bakpärk och Puttpärk.
Bakpärken
är allmännast; den begagnas i mellersta delen af ön samt åtskilliga
socknar af Norra tredingen. Hvarje point gäller 10; pointerna eller
vunsterna äro följande: 10, 20, fullt (30) och vunnet (40), således
4 vunster eller points. Spelet tillgår på följande sätt.
Partierna vexla ordentligt om med att vara inkarlar och
utkarlar. När spelet börjar slår hvarje man af utkarlarne ett kashugg,
för att söka vinna kas. Erhålles sådan, som är antaglig och
förmånlig och innan alla slagit, så behöfva ej alla slå sitt kashugg, utan
då vexla partierna om, eljest «bättras», d. v. s. de återstående slå
sina kashugg för att söka vinna bättre kas; men vinnes ingen bättre,
så gäller den förut vunna.
Derpå gå utkarlarne in och de förra inkarlarne bli utkarlar.
Dessa slå först hvardera ett vunsthugg. Har det då varande
inpartiet kas, så skall det värja den, eljest måste de «träcke stöjtu». Så
snart utkarlarne lyckats mota ett hugg inför stötan eller kasen, hafva
de vunnit 10 eller en point, och sedan börja kashuggen, ett på hvar
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>