- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Syvende Bind /
675

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tyske Personligheder - Max Klinger (født 1857)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Max Klinger
675

der er sendt ud for at holde Øje med ham, uvilkaarlig
gør Front, da han skrider ham forbi, og staar stiv
og ubevægelig med blottet Hoved. Den fornemme og
rene jødiske Type, som Kunstneren her har fundet,
er ved sin Sandhed slaaende i Sammenligning med de
mange uægte germanske, skandinaviske og italienske
Kristustyper. Der er i disse Tegninger en tapper og
sandhedskærlig Kamp mod det Vedtagne. Faa den Tegning,
hvor Kristus vises frem med Tornekransen om sin Pande,
er f. Eks. Ud-raaberen ikke det sædvanlige brutale
Uhyre, der svælger i Fornøjelse over sin egen Lavhed;
vi ser en søvnig arabisk Profil, hvis Besidder med
brægende Stemme ganske mekanisk, fordi det er hans
Profession at fremplapre, udskriger en Række Ord,
han har lært udenad.

Paa samme Udstilling fandtes et lille Maleri af
Klinger, Spaseren.de kaldet, interessant ved sit
spændende Æmne. Scenen er en øde Mark, nærmest
Hasenhaide ved Berlin, kendt som en utryg Egn. En
lang, uendeligt lang og sørgelig Kirkegaards-mur
strækker sig ind i Billedet. Mod den har en ung Mand
søgt Rygstød. Han har taget en lille Revolver frem af
sin Lomme og holder den ud for sig med et roligt^
iagttagende Blik; thi fra tre Sider nærmer sig
uhyggelige og pjaltede Skikkelser med tykke Knipler
i Hænderne. De er standsede, øjensynligt uvisse om,
hvad der nærmest er at gøre, da .de ser, han er
forberedt. En af disse Forstadsproletarer bøjer sig,
utaalmodig over denne Venten, og tager en stor Sten
op fra Jorden. Derover blaa Himmel med skinnende
Sollys; Sommerluft i Billedet. - Kritikeren Ludwig
Pietsch omtalte det ligesom Handske-Raderingerne med
Beundring.

Saa stor Opsigt vakte disse første Forsøg, at
Misundelsen blev aarvaagen; Kritikeren i Die Gegenwart
blev imødegaaet i Bladet selv og offenlig misbilliget
af Redaktionen, der frygtede for at lægge sig ud
med de gamle Professorer. Det hed sig rundt omkring,
at det var Synd at fordreje Hovedet paa en saa ung
Kunstner med Ros, især, føjede man gerne til, «da
han rimeligvis ikke bliver til Noget», og da Klingers
Kunst snart derefter syntes at staa i Stampe, da han
forsvandt hele to Aar fra Berlin, levede meget stille
først i Bryssel, senere i Miinchen, og gennemgik en
langvarig og udmattende Sygdom, kunde det en kort Tid
se ud, som om de ugunstige Spaadomme skulde beholde
Ret.

Dog snart derefter udkom i Bryssel 13
Eaux-fortes, Rand-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:15:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/7/0679.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free