- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Syvende Bind /
344

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tyske Personligheder - Paul Heyse (født 1830)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

344 Paul
Heyse

selv kan ikke undlade i denne Henseende at rette sig
efter sit Æmne; hvor febrilsk er ikke Fremstillingen
i den smukke Sygehistorie i Breve Unheilbar! Dog
er det øjensynligt kun ligesom modstræbende eller
ufrivilligt, at han lader sig henrive til en i den
Grad lidenskabeligt bølgende og skælvende Stil som den
i Der Salamander. Det er lutter Foredrag, om man vil;
men dog er det visselig, som Svenskerne siger, «icke
snack, men sak». Alt er her levende Liv, hvert Ord
og hver stilistisk Vending er følt og gennemsigtig;
man ser derigennem, lige ned i den Skri-vendes
kæmpende Sjæl. Situationerne er. ubetydelige og
hver-dags, ingen bengalsk Belysning, end ikke et
Slutningstableau. Men disse mærkværdige, naturstridigt
lette, personligt lidenskabelige Terziner, der
spørger og svarer, spøger, synger og klager, giver den
skuespillerindeagtigt naturlige, behersket forelskede,
blaseret kokette Heltinde og den Lidenskab, hun
indgyder, en saadan Tiltrækning, at ingen spændende
Historie med Vendepunkt og Afgørelse kunde være mere
fængslende. Til Afslutning udmunder disse herlige
Terziner, der ved Behandlingen er blevne et ganske
nyt Versemaal, lige saa overraskende som dristigt
i tre naturfriske Ritornellers Akkorder. Trods alle
Læresætninger hævder en Digtning som denne sin Plads.

r;.* Det forekommer mig da overhovedet, at Heyse
gør sig et urigtigt Begreb orn den poetiske Stils
Betydning. Teoretisk frygter han dens selvstændige
Udvikling og ynder ikke Værker, der er «lutter
Foredrag og Stil». Ikke desmindre har han i
Digte som Das Feenkind og endnu mere i et Digt som
Fraaenemancipation selv leveret Saadanne Arbejder. Det
første af disse Digte er fint, men Spøgen noget vel
lang; af Flødeskum spiser man jo ikke gerne meget;
det andet, hvis Sigte iøvrigt er forstandigt nok,
lider under en Snaksomhed uden Salt. Men en udarbejdet
Stil er jo heller ikke Et med den formelle Virtuositet
i Foredraget. At en Sprogkunstner som Heyse, Giusti’s,
Trubadurerne’s, de italienske og spanske Folkesanges
Oversætter, besidder denne i fuldeste Maal, forstaar
sig af sig selv. Men den i Sandhed kunstneriske
Stil er ikke den formelle Ynde, der udbreder sig
ligeligt over Alt: Stil i Ordets højeste Forstand er
Gennemførthed, paa hvert Punkt gennemført Form. Hvor
Sprogfarve, Udtryk, Foredrag, Betoning endnu er
almindelige, hvor det ikke er lykkedes paa ethvert
Punkt at lade Karakteren afspejle sig i alle disse

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:15:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/7/0348.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free