- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Syvende Bind /
287

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tyske Personligheder - Martin Luther (1483–1546)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Martin Luther
287

I sin Prædiken om det ægteskabelige Liv fra 1522 kom
Luther tilbage til alle disse Æmner, udbredte sig
langt vidtløftigere over dem, udviklede i rene Ord sin
Opfattelse af Ægteskabet og gentog sine revolutionære
Ytringer med endnu stærkere Eftertryk.

Hvor han taler om, at Kirkens Mænd betegner Vantro
hos den, den Kristne vil gifte sig med, som en
Ægteskabshindring og forbyder ham at tage en Tyrkinde,
Jødinde eller Kætterske til Hustru, udtaler han sin
Forundring over, at «de frække Tyranner* ikke i deres
Hjerte skammer sig over at sætte sig mod Pauli klare
Ord (l Cor. 7, 13) og Peters Udsagn (l Epistl. 3, 1),
som han ogsaa i sit latinske Skrift anførte for sig,
Udtalelser, som dog ingenlunde kan siges at bevise det
Ringeste for senere Tiders Forhold eller overhovedet
Nogetsomhelst med Hensyn til Ægteskabers Indgaaelse,
men som han rned sin Trang til Bibelsteder naturligvis
er lykkelig over at kunne beraabe sig paa. Dog derpaa
erklærer han rent ud, at Ægteskabet overhovedet
er «en udvortes, legemlig Ting som anden verdslig
Haandtering», og lige saa godt som jeg kan holde
Maaltid eller slutte Købmandskab med en Hedning,
Muhamedaner, Jøde eller Kætter, kan jeg derfor gifte
mig med ham; de fleste Kristne er tilmed værre end
hine.

Han kommer saa ogsaa her tilbage til den
Ægteskabshindring, som en Forbrydelse skal
kunne afgive, og afviser fuldstændigt denne
Hindring. Forbrydelser bør straffes paa anden Maade
ikke med Fortabelse af Ret til Ægteskab. Ingen Last
eller Synd hindrer Ægteskabets Indgaaelse. David
brød Ægteskab med Bathseba, Urias’s Hustru, og lod
tilmed hendes Mand slaa ihjel; ligefuldt tog han
hende tilægte og fik i dette Ægteskab ingen ringere
Søn end Salomon, Israels største Konge.*)

*) Dårum wisse, dass die Ehe ein åusserlich leiblich
Ding ist, wie aiidere weltliche Handthierung. Wie
ich iiun mag mit einem Heiden, Juden, Tiirken, Ketzer
essen, trinken, schlafen, gehen, reiten, kaufen, reden
und handeln; also mag ich auch mit ihm ehelich werden
und bleiben. Und kehre dich an der Narren Gesetze, die
solches verbieten, nichts. Man findet wohl Christen,
die årger sind, im Unglauben inwendig, und das der
mehrere Theil, deiin kein Jude, Heide, Turke oder
Ketzer. Ein Heide ist eben sowohl ein Mann und Weib,
von Gott wohl und gut geschaffen, als St. Peter und
St. Paul und St. Lucia; schweige deim als ein loser,
falscher Christ.

. . . Item wer mit einem Weibe die Ehe bricht, der
kann nach ihres Mannes Tode sie nicht haben. Item,
wenn ein Weib oder Mann um eines,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:15:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/7/0291.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free