Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 9. Frälsningens allmännelighet
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
blifva vägröjare för denna Guds nåd: han shall för-
barma sig öfver alla.
Hvad skola vi väl säga härom? Yi skola ej
disputera; vi skola ej försöka att krångla bort detta
faktum för att få det att gå ihop med någon teo-
logisk dogm, utan vi skola helt enkelt liksom Paulus
böja oss ned i ödmjukhet och upphöja vår Gud,
sägande: »O, hvilhet djup a f rihedom och visdom och
hunslcap hos Gud! Huru outgrundliga äro icke hans
domar och huru outrannsahliga hans vägar (v. 32)!»
Ja, med samme apostel må vi till Guds ära säga:
t-Af honom och genom honom och till honom äro alla
ting. Honom vare ära i evighet (egentligen under
tidsåldrarna)! Amen (v. 36).» Till honom alla ting!
Ja, detta är ett Gud värdigt slut på världsutveck-
lingens stora drama. Allt i full harmoni med Gud,
dess första och enda ursprung! Högt lofvad vare
vår Gud!
Pom. 14: 10—12: i>Ty vi skola alla stå för Kristi
domstol, ty det är skrifvet: ’Så sant jag lefver, säger
Herren, för mig skall hvarje knä böjas, och hvarje
tunga skall prisa Gud.’»
I mycket förkortad form anför här Paulus den
härliga, af oss förut behandlade profetian i Es. 45:
22 24. Men det märkliga är, att aposteln säger,
att detta står i samband med domen, då vi skola stå
inför Kristi domstol. Och att med de »alla», som skola
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>