- Project Runeberg -  Filosofiens historia efter Pontus Wikners kollegium /
15

(1896) [MARC] Author: Pontus Wikner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

grunder ; nämligen 1) på den tänkande filosofens egen begåfning;
2) på hans sammanhang med nationen, släktet och rasen och 3) på
hans sätt att använda sin frihet i begåfningen.

Den historiska fortgången består i progress, kulmen och
regress. Hvarje afdelning af den filosofiska utvecklingen är nämligen
genomträngd af företrädesvis en hufvudtanke. Inom hvarje
afdelning äger också kixlmination rum, när denna princip, denna
filosofiska hufvudtanke är klarast fattad och bäst tillämpad. Före
kul-minationen går den tid, då denna tanke ej hunnit till full klarhet
och ej kunnat riktigt tillämpas. Efter kulminationen blir denna
tankes användning grumlad, och detta beror därpå, att principen
för hvarje period är en allt för inskränkt och abstrakt princip, för
att man ur den skulle kunna förklara allt, som behöfde förklaras
inom filosofien. Genom den ökade erfarenheten växer materialet af
•det, som skall förklaras, och då kommer en tid, då man försöker
att ur den använda principen förklara hvad som ej låter sig ur den
samma förklaras. Detta är att göra våld på principen, och däraf
uppstår regressen. Sammanfattning: Således räcker progressen
■så länge som hufvudtanken klarnar, kulminationen inträder, när
den filosofiska hufvudtanken är fattad. Under tiden har
erfarenheten skjutit fram nytt material, nit skall det förklaras af
hufvudtanken, som ej duger därtill. Detta är ett ovetenskapligt sätt, ty
principen får därigenom en användning, som ej är ägnad för
densamma. Då uppstår regressen.

Nu måste man se sig om efter en ny princip, och när man fått
sikte på en sådan, börjar en ny period, som fortgår på nyss
be-skrifna sätt. Så växla perioderna oupphörligen.

Ii. Filosofiens historiska hufvudformer.

A. Principiela indelningar däraf:

Indelningsgrund: a) uppfattning af substantiel verklighet och
sann kunskap: bägge på samma gång: 1. realism och 2. idealism.

Substantiel verklighet är det. som äger själfbestånd. Dess
motsats, accidentel verklighet, är bihang till något annat. Ex. Saken
är substantiel, egenskapen accidentel. Kunskapen är alltid ett
förhållande mellan subjektet, som har kunskapen, och objektet.
Olikhet i uppfattningen af det substantiela medför olikhet i kun-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filosofihi/0021.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free