- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
292

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Lange, Algot - Langlet, Emil Viktor - La Roche, Karl

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

"Hugenotterna", Peter i "Nordens stjer-.
na", Ström i "Muntra fruarna", Jakob
i "Josef i Egypten", Escamillo i
"Carmen", Kungen i "Leonora", Charolais
i "Jean från Nivelle". m. fl. Sommaren
1882 fortsatte L. sina studier i Paris.
Efter återkomsten till fäderneslandet blef
\hans förnämsta parti titelrolen i
"Mefistofeles". Hösten 1884 engagerades L
vid k. teatern i Köpenhamn, der hans
första rol Var Don Juan. L. tillhör
antalet af de lyriska skådespelare, som
med en god stämma och ett anslående
sångsätt förena en lycklig begåfning för
den dramatiska uppgiften.

Langlet, Emil Viktor, arkitekt, född
i Borås d. 26 febr. 1824; fadren, Johan
Filip L.
, var då jernkramhandlande
derstädes, och slägten härstammar från en
fransk hugenott, som under Karl X
Gustaf inkom i riket. L. genomgick
först från 1838 Chalmersska slöjdskolan,
egnade sig sedan åt mekanisk
bygnadskonst, men blef 1845 elev vid
konstakademien och genomgick dess
bygnadsskola. Samtidigt biträdde han professor
A. Nyström vid åtskilliga bygnads
företag, af hvilka cellfängelset i Stockholm
till betydlig del har L. att tacka för sitt
yttre. 1848 anstäldes han vid stadens
bygnadskontor och blef 1849 e. o. arkitekt
vid öfverintendentembetet. Vid
pristäflan 1850 erhöll han k. medaljen i
konstakademien samt företog mot slutet af
1851 sin studieresa, hvilken räckte till
1857. Härunder uppehöll han sig först
i Paris och studerade under professor
Blouet samt begaf sig sedan till Italien,
der han aftecknade och uppmätte
minnesmärken af äldre bygnadskonst. Mot
slutet af sin vistelse här utarbetade han
efter program ett förslag till det blif*
vande stortingshuset i Kristiania, och
sedan han begifvit sig till Norge och
framagt fullständiga ritningar, blefvo dessa
antagna till utförande. Under fem år
(1861—66) utfördes det omfångsrika
arbetet, som helsades med allmänt bifall
och inbragte L. en hedersskänk af
stortinget, samt grundade hans rykte som
arkitekt. Det är hållet, i en allvarlig,
något tung, men solid och effektfull
romansk stil samt utgör ett af de bästa i •
norden utförda profven på denna stils
lämplighet för lösande af moderna
uppgifter. L. utförde under dessa år, då han
öfvervakade sitt stora arbete, äfven
bygnader i flere smärre städer samt en större
börsbygnad oqji en teater i Drammen.
Återkommen ingick L. som medarbetare
i Tidskrift för bygnadskonst och
ingeniörvetenskap, hvilken han 1871 utgaf
ensam under titel "Nordisk tidskrift för
bygnadskonst". Han fortsatte jemväl
sin bana som arkitekt, med särskildt
bemödande att åt vårt lands
kyrkobygnader gifva en med kultens behof och
hela den lutherska kyrkans skaplynne
mer öfverensstämmande form än den
långsträckta basilikans och korskyrkans.
Så väl i skrift som verk har L. ifrigt
kämpat för centralanläggningar och
utgifvit planer och profiler af flere af honom
utförda kyrkor: "Protestantiska
kyrkobygnader enligt centralsystemet, sex
planscher med inledande bemärkningar"
(1879). De förnämsta af dessa kyrkor
äro S:t Pauli i Malmö, Säfvereds i Skara
stift m. fl. L. har dessutom utfört
borgerskapets nya enkehus i Stockholm samt
andra, företag, mest i landsorten.

La Roche, Karl, tysk skådespelare,,
född i Berlin 1796 (enligt andra
uppgifter 1794 eller 1798); drogs* genom
inflytande från Iffland och andra framstående
skådespelare, som då uppehöllo sig i hans
födelsestad, till teatern och debuterade,
1811, såsom Bochus Pumpernickel i
Dresden, hvarifrån han sedan begaf sig till
Danzig. I början af sin teaterbana
tjenstgjorde han äfven’ som sångare och gjorde
lycka med sin djupa bas. Han uppträdde
på många olika teatrar och utbildade sig
allt mera för karak tersroll er, men lade
i Weimar, från 1822, den egentliga
grunden till sitt framtida stora
konstnärsrykte. Der umgicks han i Goethes hus
och instuderade för denne Carlos i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:17:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eurkonst/0296.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free