- Project Runeberg -  Inledning till Europas och Amerikas Statskunskap / Senare delen /
686

(1876) [MARC] Author: Wilhelm Erik Svedelius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

(686

Det japanska folket lefde ett kulturlif långt förr än
någon menniska i Europa visste att ett land Japan fans. Den
japanska staten utbildade sig med en slags tlieokratisk
författning eller hierarkisk så vida som statens politiska
öfverhufvud betraktades med en egen religiös vördnad.
Förändringar inträffade dock under tidernas lopp på det sätt att
den legitime monarken väl fortfor att betraktas såsom ett
heligt föremål, ett religiöst öfverhufvud, men den politiska
magten stadnade i andra händer. Huru detta tillgick hörer
till Japans historia att förtälja. Den egentlige legitime
monarken, kyrkofursten, bar titeln Mikado, den verldslige
regenten kallades Sjogun eller äfven Kub o och Taikun. I
nyaste tid synes dock ställningen blifvit förändrad på det sätt
att Mikado åter har kommit i besittning af politisk magt.
Derjämte skall äfven en annan förändring inträffat i den
japanska statens författning. Der funnos i särskilda delar af
landet en art vasallfurstar, men deras magt lärer nu vara
bruten och bela landet mera omedelbart undergifvet under
Mikado 1).

I förhållande till Europa har Japan varit ett tillslutet
land likasom China, men har i nyaste tid öpnat sig för friare
förbindelser. Bland märkvärdiga företeelser i den nyaste
verldshistorien är också att. dessa kulturländer i östra Asien
med deras stora folkmängder, den oerhördt talrika
folkmassan i China och den temligen betydliga i Japan, icke längre
äro afskilda från europeiska inflytelser och Europas folk icke
utestängda från dem.

Japan var likväl icke ända från början afstängdt,
Por-tugisare och Holländare erhöllo tillträde till landet och
idkade handel derstädes. Men med tiden inträffade
oroligheter inom den japanska staten, i hvilka de kristne
missonä-rerne at romersk-katholsk religion beskyldes att hafva tagit
en verksam del, och följden blef att Portugisarne förvisades
från landet och kristna religionen blef en förbjuden lära.
Denna förändring hänföres till år 1637 och frän den tiden
blef det en politisk grundsats i Japan att utestänga alla
främlingar, utom att en handelsplats, Nangasaki, var anvisad

1) Behm und Wagner, b. I, p. 35. Ii. II p. 35. 88. — Brauer uud
Plath 1. c. p. 259. Eloden T. III. p. 227 o. f. Daniel, I. p. 370.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:16:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/euramstat/2/0700.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free