- Project Runeberg -  Om den Boströmska filosofien /
9

(1884) Author: Hans Edfeldt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

9

b) fullkomlighet, fulländning eller positiv oändlighet». I
öfrigt betyder absolut i vidsträckt bemärkelse enligt
Boström både den yttre och inre oändligheten. Häraf inses
skälet, hvarför jag icke har begagnat uttrycket »absolut
oändlig». Uttrycket är, såvida det icke användes för att
beteckna motsatsen till den relativa eller empiriska
oändlighet (die schlechte Unendlichkeit), som tillkommer tiden
och rummet, strängt taget pleonastiskt, alldenstund
absolut ensamt anger samma begrepp.

Innan jag nu går att framlägga innehållet i Boströms
skrifter angående det föremål, som är i fråga, vill jag i
största korthet formulera och för läsarens erinring
återkalla de vigtigaste divergenspunkterna mellan prof. N—i
och min framställning. Prof. N. säger, att det enligt
Boström endast finnes ett enda »absolut oändligt» väsen,
nemligen Gud och att alla väsenden, som innehållas i Gud,
äro enligt Boström »relativt oändliga eller ändliga
väsenden». Jag deremot har sagt, att det enligt Boström finnes
många absoluta eller oändliga väsenden i Gud. — Det är
nu tydligt, att om det låter visa sig, att Boström med
detta uttryck, förutsatt att det är hans eget, har menat,
att dessa många väsenden i Gud äro absoluta eller oändliga
endast delvis, relative eller till en viss grad, prof. N. i sådant
fall måste i denna punkt erkännas haft rätt, alldenstund dessa
predikatet- såsom uttryckande relativitet och inskränkning
till sin betydelse sammanfalla med hvad prof. N. kallar
»relativ oändlighet eller ändlighet». Det åligger mig
derför att visa, att Boström med bestämningen absolut eller
oändlig, tillagd de många väsendena i Gud, har menat,
att dessa många väsenden i Gud äro absoluta eller
oändliga utan all inskränkning, ty endast under denna
förutsättning falla de inom oändlighetens sfer, i motsatt fall
iuom relativitetens eller ändlighetens. — Vidare säger prof.
N., att Guds bestämningar eller ideer enligt Boström äro
»ändliga», ha »relativitet» och »inskränkning», och
följaktligen icke kunna vara lika »absolut oändliga», som Gud
sjelf. Jag deremot har sagt, att Guds bestämningar eller
ideer enligt Boström äro oändliga eller absoluta och följ-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:03:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ehbosfilos/0015.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free