- Project Runeberg -  Edgar Allan Poe : en litteraturhistorisk studie /
359

(1916) [MARC] Author: Gunnar Bjurman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Senare delen - XXV. Den symbolistiska konstformen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

359
just vid den tidpunkt då Poes dikt väckte sensation i vissa
av de litterära kretsarna i England, i varje fall ej mycket
senare i.
Rossetti har med sin sköna dikt velat skapa en
motbild till The Räven och på samma gång så att säga ett
slags fortsättning till denna. Då Poe skildrade älskarens
förtvivlande sorg på jorden, ville Rossetti giva den älskades
längtan i himlen I Så tillkom den färgmättade ordmål-
ningen av hur
The blessed damozel leaned out
From the gold bar of Heaven;
Her eyes were deeper than the depth
Of waters stilled at even;
She had three lilles in her hand,
And the stars in her hair were seven.
Någon annan omedelbar inverkan från Poe än den,
som ligger i själva motivet och möjligen även den som lig-
ger i den melodiska skönheten, röjer emellertid ej The
blessed Damozel. Dess väsentliga intresse i detta samman-
hang är att den utgör ett ytterligare och mycket belysande
exempel på inflytandet av Poes dekorativa »inre» form.
Sannolikheten av att även Poes förkärlek för parallellism
och varierad upprepning satt spår hos Rossetti har påvisats
av Lauvriére ^ som anför åtskilliga intressanta men just ej
överbevisande exempel till stöd härför. Av större intresse
än dessa hans antydningar om den poeska upprepningens
inflytande på Rossetti synes mig dikten The Lady’s Lament
vara. Där återkommer nämligen ideligen omkvädet »No
more», vilket återfinnes i To One in Paradise och företer
stark likhet med omkvädet i The Räven, vilken dikt Rossetti
enlisjt Hall Gaines vittnesbörd kunde utantill och brukade

Se W. M. Rossettis företal till The CoUected Works of D. G.
Rosetti, vol. I. London 1897.
""
Hall Caiiie, s. 284.
^ Lauvriére, s. 436.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:47:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/edgarpoe/0365.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free