- Project Runeberg -  Dansk biografisk Lexikon / VI. Bind. Gerson - H. Hansen /
538

(1887-1905) Author: Carl Frederik Bricka
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Hammerich, Asger, f. 1843, Komponist og Musikdirigent

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

ønskede, at han skulde studere; men da Sønnen viste en afgjort
Tilbøjelighed og Begavelse for Musikken, hvori han var bleven
undervist af G. Matthison-Hansen, og allerede tidlig havde forsøgt
sig som Komponist med flere, endog større Arbejder som en
Symfoni i C-Mol (1860), en Kantate for Soli, Kor og Orkester til
Forældrenes Sølvbryllup (1861), en Klaverkvintet og en Ouverture, «Gurre»
(1862), tillod Faderen ham i 1862 at rejse til Berlin, hvor han
uddannede sig under R. Wüerst i Theori og H. v. Bülow i Klaverspil,
og hvor han ligeledes stiftede Bekjendtskab med Rich. Wagner,
hvis Arbejder udøvede en stærk Indflydelse paa ham. Operaen
«Tovelille», hvortil han selv skrev Texten, blev paabegyndt her og
senere fuldendt under et Ophold paa Marianelund ved Gurre; men
Krigsaaret 1864 drev den danskfølende unge Mand fra Berlin, og
han tog derfor Ophold i Paris, hvor han navnlig sluttede sig til
Berlioz, som ogsaa paa sin Side fattede en varm Interesse for ham.
I Paris komponerede han det musikalske Drama «Hjalmar og
Ingeborg» til Text af Josephson, og ved Verdensudstillingen sammesteds
1867 var H., som til denne Lejlighed havde komponeret en «Fredshymne»
for Solo, Kor og Harmoniorkester med Harper, Orgel og
Kirkeklokker, Medlem af den musikalske Jury. 1870 besøgte han
Italien, hvor han fik sin lille Opera «La vendetta», med Text af
ham selv, opført i Milano, og efter et Besøg i Hjemmet rejste han
derpaa i 1871 til Baltimore, hvor han siden den Tid har virket som
Direktør for den musikalske Afdeling af Peabody-Instituttet og ledet
dettes Koncerter. Kjærligheden til Hjemmet har han dog ikke
glemt i sit nye Fædreland; ligesom der sjælden gaar nogen Sommer,
uden at H. besøger Danmark, saaledes har han ved sine Koncerter
i Amerika – hvor han ogsaa som Dirigent omtales med megen
Anerkjendelse – stræbt at virke for Kjendskab til nordiske
Kompositioner og bragt en Række af Saadanne til Udførelse. Som
Komponist er han paavirket af Wagner og Berlioz, maaske nærmest
beslægtet med den sidste; særlig er hans Instrumentation farverig
og virkningsfuld. Foruden hans alt nævnte Arbejder kan endnu
nævnes: 4 Symfonier, «Jødisk Trilogi», «Opera uden Ord», 5
nordiske Suiter, samtlige for Orkester; af Korværker: «Kristelig Trilogi»,
Rekviem, flere Kantater m. m. I Musikforeningen i Kjøbenhavn ere
opførte: Forspil til 4. Akt af «Tovelille», Koncertromance for Violoncel
og Orkester (udført af Grützmacher) og hans 5. nordiske Suite.

Søndags-Posten 1872, Nr. 449.
Mendel u. Reissmann, Musikal. Convers. Lex.
H. v. Bülow, Skandinav. Koncertreiseskizzen, 1882.
Schytte, Musiklex.

S. A. E. Hagen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:28:35 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dbl/6/0540.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free