- Project Runeberg -  Dansk biografisk Lexikon / VI. Bind. Gerson - H. Hansen /
42

(1887-1905) Author: Carl Frederik Bricka
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Gjelstrup, Adam Gottlob, 1753-1830, Skuespiller og Landskabsmaler - Gjelstrup, Cathrine Marie 1755-92 Skuespillerinde

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

og den geniale, men højst originale Kunstner levede
lige til 10. Febr. 1830, da et Slagtilfælde gjorde
Ende paa hans Liv. Kun nogle ganske faa Venner –
ikke en eneste Skuespiller eller Maler – fulgte ham
til Graven.

Overskou, Den danske Skueplads III-IV.
Weilbach, Konstnerlex.
Museum 1890, S. 516 ff.

Edgar Collin.


Gjelstrup, Cathrine Marie, 1755-92, Skuespillerinde.
I en tidlig Alder kom den lille Jomfru Morell, som
var født 3. Marts 1755, og hvis Fader var fransk
Violon, ind paa det kgl. Theaters Danseskole, men
som saa mange andre forlod ogsaa hun Balletten for
at forsøge sig i Skuespillet. Hun debuterede paa
det kgl. Theater 3. Nov. 1773 som Pernille i «Det
aftvungne Samtykke», og med hende fik Pernillerne
den Fremstillerinde, som de havde savnet siden
Caroline Walters Dage. Den fyldige Brunette med de
mørke, talende Øjne havde et ualmindelig heldigt
Udvortes for Scenen, men dog særlig for det Rollefag,
hun valgte, og som Kammerpigen overhovedet, hvad
enten det nu er den danske Pernille eller den franske
Soubrette, staar hun maaske uovertruffen paa den
danske Scene. Baade Rosenstand-Goiske og Rahbek
ere enige om at fremhæve hendes store Dygtighed,
der blandt andet lagde sig for Dagen ved den Maade,
paa hvilken hun forstod at karakterisere de enkelte
Kammerpigeroller og holde den ene forskjellig fra den
anden. Pigen Annette i «Den politiske Kandestøber»
var en ganske anden end Pernillerne i «Den honette
Ambition», «Julestuen», «Det lykkelige Skibbrud»,
«Jacob v. Thybo» osv., og den danske Kammerpigetype
var atter grundforskjellig fra Pernille i Goldonis
«Huset i Oprør», Lise i «Aabenbar Krig» og Toinette i
«Den indbildte syge», hvilken sidste Rolle berømmes
som en af hendes allerypperste. Hun udstrakte dog
sin Virksomhed videre end til dette ene Felt, paa
hvilket hun glimrede saa højt; ved Hjælp af sine gode
Stemmemidler var hun til stor Nytte i Sangspillet,
og med afgjort Held optraadte hun i saa forskjellige
Roller som Lady Sneerwell i «Bagtalelsens Skole» og
Mette i «Kjærlighed uden Strømper». I 1778 blev hun,
der forinden havde staaet i Forbindelse med den fra
Hofrevolutionen 1772 bekjendte Officer Køller-Banner,
gift med den ovennævnte A. G. Gjelstrup, men hendes
Ægteskabs Lykke formørkedes ved, at deres Datter
var sindssyg. Først i Halvfemserne begyndte hun at
skrante, og da hun 12. Marts 1792 skulde spille
Lisette i «Det gavmilde Testament», ytrede hun,
at det dog var mærkeligt, om hun som den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:28:35 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dbl/6/0044.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free