- Project Runeberg -  Dansk biografisk Lexikon / V. Bind. Faaborg - Gersdorff /
532

(1887-1905) Author: Carl Frederik Bricka
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Gade, Niels Wilhelm, 1817-90, Komponist

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

sin betagende Friskhed og ejendommelige nordiske Kolorit en stor
Begejstring saa vel blandt Musikere som hos Publikum; om Efteraaret
(28. Nov. s. A.) gaves den for første Gang i Kjøbenhavn ved
en Musikforeningskoncert.

Da var G. imidlertid ikke selv længere her hjemme; thi i
Sommeren 1843 havde han med offentlig Understøttelse tiltraadt en
Udenlandsrejse. Rejsens Maal var først og fremmest Leipzig, hvor
han modtoges paa det hjærteligste af Mendelssohn og 26. Okt. selv
kom til at dirigere sin Symfoni paa en Gewandhaus-Koncert.
Foreløbig blev han derfor i denne By, «hvor jeg», som han skriver i
sin Avtobiografi, «var saa heldig at leve Vinteren sammen med
Tysklands betydeligste Komponisten». Hermed tænker G. uden
Tvivl foruden paa Mendelssohn nærmest paa Schumann. Ogsaa
denne havde ydet ham en begejstret Anerkjendelse, og et personligt
Venskab knyttede dem i en Aarrække til hinanden; men det blev
dog Mendelssohn med den beundrende Respekt for de gamle Mestre
og med den glimrende Teknik, til hvem G. afgjort sluttede sig,
medens Schumann med de ofte barokke Ideer stod ham langt
fjærnere; af «Zerrissenheit» eller «Weltschmerz» findes der ikke
Spor hos G. Det var da ogsaa Mendelssohn, der opdagede G.s
store Evner som Dirigent, og det var paa hans Foranledning, at
G. efter at have tilbragt Foraaret og Sommeren 1844 i Italien
overtog Ledelsen af Gewandhaus-Koncerterne i Sæsonen 1844-45, da
han selv havde modtaget en Ansættelse i Berlin. Imidlertid kom
Mendelssohn i Sommeren 1845 tilbage til Leipzig, og i de
paafølgende 2 Sæsoner skiftedes de til at dirigere Koncerterne, medens
G. tillige overtog en Lærerpost ved Leipziger-Konservatoriet. At
Livet i Leipzig, den berømte Musikby, maatte afføde mange
Kompositioner, er selvfølgeligt. Som Saadanne kunne nævnes: Symfoni
Nr. 2 i E-Dur, Op. 10, tilegnet Koncertorkestret i Leipzig (komp.
1843), «Im Hochland», Ouverture i D-Dur, Op. 7 (1844), Kvintet i
E-Mol, Op. 8 (1845), «Comala», Op. 12, dediceret Kong Christian VIII,
og Ouverture Nr. 3 i C-Dur, Op. 14 (1846), Symfoni Nr. 3 i A-Mol,
Op. 15, tilegnet Ungdomsvennen N. P. Nielsen (1847), samt Oktet i
F-Dur, Op. 17 (1848). Naar der undertiden bebrejdes adskillige af
disse Kompositioner en større Kølighed sammenlignet med Ungdomsarbejdernes
Varme, da er det ganske naturlig en Følge af Mendelssohns
Paavirkning og sandsynligvis ogsaa af de Krav, hans Lærerpost
stillede til ham, at han med en mere nøjeseende Kritik sigtede
sine Følelsers Udtryk og derved ligesom holdt dem i Tømme, alt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:28:18 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dbl/5/0534.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free