- Project Runeberg -  Dansk biografisk Lexikon / XI. Bind. Maar - Müllner /
443

(1887-1905) Author: Carl Frederik Bricka
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Monies, David, 1812-94, Portræt- og Genremaler

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

gjengivne med Kraft og Sandhed i Form og Farve. Et i hans
senere Alder (1873) malet Portræt af Phister, hvilket brændte paa
Christiansborg i 1884, lignede godt og var godt gjennemført i
Modelleringen, men usandt i Farven, da Kunstnerens Øjne allerede den
Gang vare svækkede. Hans Dameportrætter vare ret elegante, men
som oftest flatterede, d. v. s. udviskede i Karakteristik og Lighed,
og konventionelle efter Tidens Mode i Gjengivelsen, navnlig af
Busten.

Lige saa tidlig (1833) optraadte M. som Genremaler, om end
hans første Billede nærmest var en Række Portrætfigurer af
Kammerater, et Æmnevalg, der jævnlig forekom i Genremaleriets første
Tid i Danmark. Det kaldtes «En Kunstner, som spøger med en
Bondepige, medens hendes Fader sover, i Baggrunden andre
Kunstnere, som tegne og male efter Naturen». Det var Portrætter af
Gurlitt, Simonsen, Kaufmann, Kiærskou, Raadsig og Jerndorff.
Efter at han i 1835 for egen Regning var rejst til München, fik
han Aaret efter en Rejseunderstøttelse (400 Rbdl.) af Fonden ad
usus publicos og var et Par Aars Tid udenlands i alt. Et Billede,
«To Børn ved et Vandløb» (1838), gjorde megen Lykke, ogsaa
«Erindring fra Danseboden» (1849, Kunstforeningen) udmærkede sig
ved heldig Form og Farve. Andre Billeder, «Konfirmanden»,
«Pengebrevet», «En Skovtur» (kongl. Malerisamling) o. fl., vare vel
prægede af et vist Lune, der tiltalte mange, men ikke altid heldige
i Valg af Typer eller i Kolorit. Paa Grænsen af Historiemaleri
stod hans «Episode af Troppernes Hjemkomst» (1850, Frederiksborgmusæet),
der karakteristisk gjengiver Øjeblikkets dobbelte Stemning,
Glæde og Vemod. Et Forsøg paa at male større Billeder af
Jødefolkets Historie mislykkedes derimod, i det den samme Kunstner,
der modellerede et Portræthoved saa godt, deri var mærkværdig
tom i Gjengivelsen af Hovederne og broget i Farven.

M. ægtede 14. Nov. 1837 Bolette Jacobsen (f. 1810 d. 1889),
Datter af Isak J. og Sara f. Heimann. Han blev 1847 agreeret,
1848 Medlem af Akademiet som Portrætmaler, 1859 titulær Professor
og havde 1867 det Anckerske Rejselegat. Efter at hans Arbejder i
de senere Aar havde faaet en vis Svaghed i Farven, bevarede han
dog sin Arbejdslyst og udstillede indtil sin høje Alder. Han døde
29. April 1894.

Søndagsposten 1875, Nr. 595.
Illustr. Tid. 1894, Nr. 34.
Weilbach, Nyt Kunstnerlex.

Ph. Weilbach.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:30:22 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dbl/11/0445.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free