Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 3. Daab og Barselgilde
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
paa denne Vis, var virkelig døbte. Men samtidig skulde man
alvorlig belære Menigheden om, at denne Form for Daab var en
Uskik, der ikke forekom andet Steds og var i Strid med selve
Daabens Væsen. Thi nøgne fødes vi, nøgne bør vi og at genfødes;
kun nøgne kan vi ret iføre os Kristus og indlemmes i ham; og hele
Legemet, ikke blot Hovedet, maa døbes,thi vi vide, at ikke blot
Sjælen, men det ganske Legeme skal faa Del i Opstandelsen. Skriften
lærer os jo ogsaa, at, da Kristus blev døbt, steg han ned i Jordans
Flod.
Bugenhagen virkede med Iver i denne Sag, han skrev herom til
Landets samtlige Biskopper[1], og inden lang Tid lykkedes det at
bekæmpe Uskikken. Ikke dog ganske. Et bevaret Maleri fra hine Dage
(Fig. 46) røber endnu, hvad den Gang sikkert ikke var offentligt
bekendt, at Præsten i Thorslunde Kirke mellem København og
Roskilde – paa Trods af Bugenhagens og Bispers Forbud –
fremdeles vedblev at forrette Daab ved blot at væde Barnets
Isse. Dette i mange Henseender mærkelige Maleri giver i sin
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>