- Project Runeberg -  Dagligt Liv i Norden i det sekstende Aarhundrede / VIII Bog. Fødsel og Daab /
81

(1914-1915) [MARC] Author: Tr. Fr. Troels-Lund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 2. Indbydelse til Daab. Kristentøj

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

komne til at spilde Talg derpaa. Da hun vilde vadske Pletterne
af, faldt der en Ædelsten ud af hver Talgdryp, og herved kom
der megen Rigdom til Gaarde[1].

At Troen paa Kristentøjets Underkraft nutildags er stærkt ved
at tabe sig hos Landbefolkningen i Danmark, kan ses af, at man
i Reglen er ophørt med at bruge og ofte villig til at skille sig ved
de gamle Stykker. "Dansk Folkemuseum" i København ejer
som ovenfor omtalt en sjælden righoldig Samling af gammeldags
Kristentøj, indsamlet fra Landets forskelligste Egne.

Ubevidst giver dog ofte endnu længst forglemt Tro Nutids
Skik fremdeles sit Præg. Der kan saaledes næppe være nogen
Tvivl om, at det er den hvide Hue, der i den katolske Tid
paasattes Barnet i Kirken, "Kristenhuen", som endnu gaar igen
i den Skik, der haardnakket holder sig hos alle Stænder i
Danmark, at Barnet, selv om det til daglig har blottet Hoved, dog ved
Daaben skal bære "Hue", ja en særlig kvindelig Fadder følge
med for "at holde Huen".

Iførelsen af Kristentøjet foregik med en vis Højtidelighed. I
Skaane var det i Begyndelsen af det 19de Aarhundrede endnu
Brug, at Barnet paa Daabsdagen først gaves til Faderen, som
lagde det over sine Knæ, læste Bønner over det, sang Salmer
for det og holdt det en aaben Bibel for Øjnene for at opmuntre
det til at antage Kristendommen. Derpaa afførtes det sin gamle
Dragt og fik ubarmhjertig en Dragt Ris, for at den medfødte
Fordærvelse kunde blive kuet og ondt med ondt fordrevet. At noget
lignende har været Skik i Hamborg, kunde maaske stemme med
Fig. 4, hvor en Kvinde med Ris ses ved Vuggen. Først saaledes
forberedt tilstedtes det den lille "Hedenmand" at iføres
Kristentøjet[2].

*



Imidlertid begyndte Fadderne at samles. Den vigtigste af
disse var ubetinget Gudmoderen. Valget af hende havde
derfor vistnok i de fleste Tilfælde været Genstand for Overvejelser
førend Barnets Fødsel; thi af hendes Optræden paa Daabsdagen
afhang meget, der kunde faa Indflydelse paa Barnets hele
Livsbane. Hun maatte for det første have et godt Sind, thi næst efter


[1] E. Tang Kristensen: Jyske
Folkeminder III. S. 40-41.
[2] Nicolovius: Folklifwet i Skytts Härad
i Skåne (Lund 1847). S. 174.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:01:53 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dagligt/8/0081.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free