- Project Runeberg -  Dagligt Liv i Norden i det sekstende Aarhundrede / VII Bog. Aarlige Feste /
122

(1914-1915) [MARC] Author: Tr. Fr. Troels-Lund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 3. Fastelavn

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

afsungen, behandlede meden Briks[1]. Ogsaa i København var noget
lignende Skik og holdt sig mærkværdigt længe. Endnu i Aaret
1728 var saaledes tre Hørkræmmerdrenge anklagede for i
"Fastelavns Ugen" at have gjort et Udfald fra Børsen og "brikset en
islandsk Købmandsdreng, saa at han en Tid lang maatte holde
ved Sengen". I Ansøgningen om Benaadning for disse tre hedder
det: "at de have handlet efter ældgammel Sædvane, som udi
Børsens Hørboder har været brugelig, at hver Fastelavnsuge har
det været en Vedtægt, at nogle Købmandsdrenge, som forbi
Børsen passerede, skulde have Briks"[2].

En anden Forklædning, der ligeledes var overordentlig
almindelig, bestod i, at Mænd iførte sig Kvindedragt, og
Kvinder Mandsdragt
. I England synes man at have forstaaet
fortrinsvis denne Art Forklædning ved Udtrykkene: formumme,
Mummeri[3]
osv.; i Skandinavien og Tyskland betegnedes herved
dog kun Maskeradedragt i Almindelighed. Det uvante i Dragten
gjorde allerede disse Figurer pudsige, men Latteren forøgedes
yderligere ved den yderst frie Maade, hvorpaa enhver søgte at
efterligne sit nye Køns Ejendommeligheder. Tør man slutte fra
Tonen i Datidens "Fastelavnsspil", hvoraf der vrimlede i
Tyskland, har Optrinene paa Gaderne været over al Beskrivelse
ugenerte. Ærkebisp Olaus Magnus indrømmer indirekte dette, naar
han forsvarer sine Landsmænd og siger, at det ikke var dem,
men fremmede Malere, der var de værste til at efterligne
uhøviske Kvinder[4] (Fig.36).
Ret oplysende er det, at i en latinsk-dansk
Ordbog fra 1622 oversættes Ordet "bacchæ"
(Bakkantinder) ved "Fastelavns-Kvinder"[5].
Det er med sligt i Minde, at
man bedre forstaar en Beretning som denne om Jakob den Sjette
i Skotland. Da hans Raader vilde til at anstille Fastelavnsløjer,
lod han en Bibel bringe ind og sagde derpaa: "Jeg sværger til
Gud, at jeg hele mit Liv igennem aldrig har staaet i Forhold til
nogen anden end min Hustru, Dronningen. Hvo, der kan sværge
det samme, han gøre det nu!" Da ingen af Hofmændene meldte
sig, blev det ikke til noget med de paatænkte Fastelavnsløjer
[6].

At en Forklædning som Kvinde dog ikke medførte Forglemmelse
af sædvanlig Mandhaftighed, viste Niels Hansen i
Helsingør, der Aar 1633 stod anklaget for: "Fastelavns Søndag, da
han var omklædt udi Kvindeklæder, at have paa Gaden med


[1] Norske Magasin II 584.

[2] O. Nielsen:
Kjøbenhavn paa Holbergs Tid. S. 196-97.
[3] John Brand: Observations on the popular
antiquities of Great Britain I. (London 1849). 461.
[4] Olaus Magnus: Historia de gentibus
septentrionalibus XIII 42.
[5] Birket Smith:
Studier på det gamle danske Skuespils Område. S. 136. Anm. 2.
[6] Der wohl informirte Bräutigam und die wohl informirte
Braut. (Copenhagen 1729.) 4to. S. 339.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:01:39 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dagligt/7/0124.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free