- Project Runeberg -  Dagligt Liv i Norden i det sekstende Aarhundrede / III Bog. Boliger: Herregaarde og Slotte /
136

(1914-1915) [MARC] Author: Tr. Fr. Troels-Lund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Indskrifter

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

         Slægt og Venner efter gammel Vis,
         Dette Hus indviede Gud til Pris,
         Som Knud Brahe lod bygge saa,
         Der var først bleven færdig daa
         Og var begyndt forgangendes Aar
         Og færdigt bygget som det nu staar.
         O. s. v.

Jens Brade tog maaske Sagen lidt vel ligefremt, men vidste dog
hurtigt og sikkert at ramme Sagens Kærne i sin Indskrift paa
Vidskøfle:[1]

         Gud give, han maa her længe staa
         Og aldrig fra rette Arvinger gaa!

En vis Ubehjælpsomhed i Versebygningen kommer til Syne i
Folmer Rosenkrands’s Indskrift paa Stensballegaard:[2]

        Der man skrev 1582 Aar
         Lod jeg, Folmer Rosenkrands, det sidste Hus bygge paa denne Gaard.

Men det er lykkedes ham at finde et mesterligt Udtryk, der intet
foregriber med Hensyn til mulig Navneforandring, naar det hedder videre:

         Steensballe er hendes fordums Navn,
         Gud unde hende at staa mine Børn til Gode og Gavn.

Fra én Side set var det imidlertid kun til liden Nytte i
Indskrifterne at udtale Ønsker for Bygningen og dens Beboere.
Ønsker var jo dog kun Ønsker. Derimod maatte det anses for
langt mere hensigtsmæssigt at gaa lige paa Sagen og henvende
nogle alvorlige Ord til disse Efterkommere, som maaske højligt
kunde trænge dertil. Saaledes opstod de formanende Indskrifter.
Som Eksempel paa disse kan anføres Erik Rosenkrands’s paa
Arreskov i Fyn[3]
(Fig. 119), hvilken Forfatter uden
Tvivl maa sættes højere som Moralist end som Digter:

         Hjælp den hellige Trefoldighed!
         Vàr Dig for Styld [Tyveri], Løgn, løst Levnet, Perlement og Kiv,
         Eller Du bortkaster din Ære, Helbred og maaske Liv!

Men Formaninger belagte med Eksempler virkede sikkert bedst.
Og hvilke Eksempler laa her vel nærmere end de, som man selv
havde gennemlevet, ens egne Livsførelser? Saaledes vendte man


[1] Linnæus: Skånska resa. Stockholm 1751. S. 105.
-- Brunius: Konstanteckningar. S. 725. -- Liunggreen: Skånska
Herregårdar IV Widtsköfle.
[2]
Richardt og Becker: Prospekter af danske Herreg. Steensballegaard.
[3] Samme Skrift. Arreskov. -- Burman Becker
(Efterr. om de gl. Borge i Danm. og Hertugd. II 36) har i anden
Linie læst: "Skyld". Jeg har ikke haft Lejlighed til selv at se
Indskriften, men antager, at T. A. Beckers Læsemaade: "Styld",
som den senere og bedre svarende til Meningen, er den nøjagtigste.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:00:36 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dagligt/3/0138.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free