- Project Runeberg -  Dagligt Liv i Norden i det sekstende Aarhundrede / II Bog. Bønder- og Købstadboliger /
320

(1914-1915) [MARC] Author: Tr. Fr. Troels-Lund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Storstuen, Badstuen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Allerede tidligt havde man i Norden haft Øje for det stødende
heri. Aar 1295 var der saaledes blevet paabudt i Flensborg, at
Byens Badstue skulde Mandag og Torsdag være aaben alene for
Kvinder, og de øvrige Dage alene for Mænd; overtraadte nogen
denne Befaling, skulde han eller hun miste sine Klæder.[1]
Ikke desto mindre var det i det 16de Aarhundrede almindeligt,
at begge Køn badede i Fællesskab eller saa godt som i Fællesskab
(Fig. 275). Den landflygtige, svenske Ærkebisp Olaus Magnus, der
ved Aarhundredets Midte udgav i Rom en Nordens Beskrivelse, søgte
vel at benægte dette, der stred altfor meget mod italiensk Skik.
Han paastod, at man nok benyttede samme Badstue men ikke samme
Værelse, da Badstuen var delt i to Rum, et for hvert Køn.[2]
Men om dette end enkeltvis kan have fundet Sted, saa var det ikke
det almindelige. Saavel fra Tyskland[3]
som fra Skandinavien hører vi uomstødelige Vidnesbyrd om, at man endnu i
det 16de Aarhundrede plejede at bade i Fællesskab [4] (Fig. 276).
Oplysende i saa Henseende er en københavnsk Retssag fra
Aarhundredets Slutning. En af Latinskolens Lærere anklagedes for
at have indgaaet en ulovlig Forbindelse med sin Værts Pige.
Omstændighederne omtales som ganske dagligdags. Læreren var
beruset, og Pigen var i Karbad med Værtens Karl, men kunde ikke
forliges med denne om Badet, hvorfor hun kom løbende "stenstok
nøgen" op paa Lærerens Kammer, rimeligvis for at hente ham som
Voldgiftsmand i deres Trætte.[5] For Sveriges
Vedkommende har vi et endnu senere Vidnesbyrd fra en fransk
Rejsende, der besøgte Stockholm Aar 1635 og med nogle

illustration placeholder

Fig. 274. Kong Wenzel af Böhmen, tugtigt udstyret
med Badekost, faar Massage af Badekvinder.
(Miniatyr i den tyske Wenzelbibel fra Begyndelsen af det 15de Aarh.
Efter A. Martin: Deutsches Badewesen i vergangenen Zeiten.)


[1]
Corp. Statut. Slesvic. Tom. II. (Schleswig 1795.) p. 225. --
Diplomat. Flensborg. II 887.
[2]
Olaus Magnus: Hist. de gentib. septentr. Lib. XV. cap. 35.
[3] Es ist billich zu
verwunden ... dasz die Teutschen sich altso können im Zaum halten,
ob wol Mann und Weib in einer Badstuben, darzu neben ein ander
auf der Bank sitzen, bey nahe gar nackt und blosz, dasz doch
kein Leichtfertigkeit vermercket wird (hvilket ingen Sydbo vil
kunne forstaa.) Hans Wilden: Reysbuch. (Nürnberg 1613) II 115.
[4]
For Frankrigs Vedkommende kan Skikken forfølges til Slutningen
af det 15de Aarh. I en Codex af Valerius Maximus skrevet omkring
Aar 1470 for Anton af Burgund (findes nu i Breslau-Stadsbibl.)
ses et Miniaturbillede af en fransk Badescene. I en stor Sal
er to Rækker Badekar opstillede. Mænd og Kvinder sidder hver i
sit Kar ligeoverfor hinanden. Mellem hvert Par er anbragt et
Brædt med Forfriskninger. Mændene er iførte Svømmebenklæder.
Kvindernes Dragt indskrænker sig til Hovedpynt og Halskæder.
Alwin Schultz: Das höfische Leben z. Zeit der Minnesinger.
I. (Lpz. 1879) 171.
[5] Nye kirkehistoriske
Samlinger V 73.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:00:10 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dagligt/2/0320.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free