- Project Runeberg -  Dagligt Liv i Norden i det sekstende Aarhundrede / XIII Bog. Livsbelysning /
66

(1914-1915) [MARC] Author: Tr. Fr. Troels-Lund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 8. Jøderne. De optog i Ægypten Tanken om den usynlige Gud. De slutter Pagt med denne Gud, der paa een Gang er Verdens Skaber og blot Nationalgud. Folkets dobbelte Paavirkning fra Ægypten og Babylonien. Apis-Tro. Stjernetydning. Det hellige Syvtal

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Udviklingsgang, hvis enkelte Trin endnu ikke med Sikkerhed
lader sig tidsfæste.

Et tydeligt Eksempel paa Udviklingen afgiver Festerne. De tre
Hovedfester synes oprindeligt blot at have været Takkefester
for Frugtbarhed
. Paasken for Faarehjordens Frugtbarhed, Pinsen
for Hvedehøsten, Løvsalernes Fest for Frugt- og Vinhøsten.
Af disse var Paasken ifølge Sagens Natur den ældste og pegede
tilbage til Nomade-Tiden, hvor Faareflokken havde udgjort
Hovedejet, og det førstefødte Lam var en Borgen for dens
Trivsel og Vækst. Pinse og Løvsalernes Fest kan først være
indførte langt senere, efter at Folket havde erobret Kanaan
og selv var blevet agerdyrkende. Ved denne Grundforandring i
Levevis blev Paaskefesten ligesom ledig, og tidligt synes den
da at være bleven omdannet til en historisk Mindefest, hvor
det slagtede Lam og det tarvelige, usyrede Brød skulde
minde om Forholdene ved Opbrudet fra Ægypten.
Ganske naturligt knyttede Sagnet Indstiftelsen af denne Fest til
Folkets ypperste Mand, "Moses", der havde ført det ud af Ægypten.

Men Spor af en meget yngre Tid og kunstlet Tankegang er det,
naar ogsaa Pinsen og Løvsalernes Fest blev tvungne til at
være Mindefester om Ægypten, og Indstiftelsen af disse ogsaa
henførtes til "Moses". I en af de Lovsamlinger, der er optaget
i de saakaldte fem Mosebøger, lægges der saaledes "Moses"
følgende Ord i Munden om Pinsen: "Du skal herved komme i Hu,
at Du var en Tjener i Ægypten"![1] Og i en anden
gøres han til Overbringer af følgende Budskab fra Gud: "Hver
indfødt i Israel skal [under Løvsals Festen] bo i Løvsale,
for at eders Efterkommere kunne vide, at jeg lod Israels Børn
bo under Løvsale, da jeg førte dem ud af Ægypten".[2]
Her stilles ligefrem umulige Fordringer til Mangel paa
Virkelighedssans
. Ingen Moderssjæl vilde jo falde paa at
forestille sig Vandringen i den tørre Ørken som et Liv i
Løvsale. Og omvendt, hos enhver Ikke-Jøde, der i Kanaan, saa
berømt af sin Vinavl, blot eengang havde prøvet under en
Vinhøst at række efter en Klase ind under solspættet Vinløv,
maatte i et Nu den simple Virkelighed kunne gyde al Løvsalens
Fryd og Forstaaelse i Sindet.


[1] Femte Mosebog 16,12.

[2]
Tredje Mosebog 23, 42-43.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:03:16 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dagligt/13/0068.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free