- Project Runeberg -  Dagligt Liv i Norden i det sekstende Aarhundrede / XI Bog. Bryllup /
166

(1914-1915) [MARC] Author: Tr. Fr. Troels-Lund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 8. Sang til Dans

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Thi vel kunde han nøjes med kort at angive Tonen ved at
begynde med at synge Omkvædet for, der jo siden skulde gentages
af alle efter første Vers. Men var han flink, indskrænkede han
sig ikke til saaledes blot at anslaa Melodien og meddele
Omkvædet, men indledede Visen med et selvstændigt Forspil, hvori
han gav en egen Stemning Luft, kæk, kaad, tungsindig eller
klagende, hvoraf saa Omkvædet viklede sig ud som af sig selv, let
gribeligt for alle.

At Hovedemnet i disse Forsange var Elskov, fulgte af sig
selv, da de jo gerne foredroges af Ungersvende for en Forsamling,
der omfattede unge Kvinder. Og i skarp Modsætning til den
efterfølgende Vises rolige, upersonlige Beretningsform, taltes her
gerne i første Person og i varme, ubeherskede Udtryk. Som en
ganske besynderlig Modsigelse formede da ofte Helheden sig:
Forsang, Omkvæd og stundom et Eftervers tillige gled omkring
et derfra helt forskelligt, begivenhedstungt, historisk Viseindhold.
Begge Bestanddele var – hvad Meningen angik – hyppigt i
indbyrdes Strid, som en Brænding mod Klippekyst; i bedste Fald
som Isflager i Drift paa en smeltende Strøm, naar det dagmilder
ved Vaartid. At dette var en Overgangsform, hvorunder det gamle
maatte opløses og gaa til Grunde, følger af sig selv. Under Sydens
varme Himmel var i Oldtiden under tilsvarende Forhold opstaaet
af Kor og Beretningen ny Digtart: Skuespillet. I Norden tegnede
det ogsaa i det 16de Aarhundrede til, at en lignende Nydannelse
skulde foregaa. Men det var kun England, der var i Stand til at
frembringe en Shakespeare. Herhjemme bristede det paa de store,
afgørende Betingelser, alt var ikke her i Kog, som i Elisabeths
Tidsalder i England. Derfor sygnede hos os Skuespillet hen som
blot Skoledrengekomedie. Den nye lyriske Digtnings varme
Aande formaaede ikke at skabe nyt Liv; i den altfor kolde Luft
frøs den selv bort i Taage, drev det kun til at klæde Folkevisens
Stammer en kort Stund i Rim.

Det er denne Tilstand, hvori Opskrifterne fra det 16de
Aarhundrede har bevaret os Viserne. Ifølge en lykkelig Indskydelse
begyndte man nemlig nu at indsamle og optegne dem. De
optegnedes saaledes, som de blev sungne, altsaa med den
Indledning, det Omkvæd og den Slutning, hvormed hver enkelt havde
hørt dem. Og da de var Folkets Fælleseje, tillod mangen Samler,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:02:46 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dagligt/11/0168.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free