- Project Runeberg -  Om vilkoren för möjligheten af praktisk philosophi /
46

(1855) [MARC] Author: Carl Yngve Sahlin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

utan intellektuel åskådning, eller enligt Kants språkbruk icke
diskursi vt förstånd, ulan intuitivt, det Vill säga det blifvei*
omedelbar enhet. Men utan verksamhet finnes intet
mångfaldigt innehåll, och följaktligen ingen verklighet, utan endast
innehållslös form eller enhet. Jaget är således verksamt och
frambringar ert mångfald, hvilkön i följd af jagets oändlighet
sjelf är oandlig. Frågan blifver då, öm denna mångfaldens
oändlighet upphäfver enhetens verklighet, hvarigenom
mångfalden skulle blifva ett icke-jag, alldenstund jaget väsendtligen
ar enhet eller sjelfmedvetande. Enhet kan har hafva två
betydelser, nemligen enhet i medvetande och enhet eller
sammanhang i verksamhet. I den förra betydelsen tages enheten
af den theoretiska vetenskapsläran, i den sednare tages hon
af den praktiska. Enhet i medvetande är icke möjlig utan
dlla mornenternas närvaro i ett odeladt tidsmoment. Tänkt
såsom verkan är bon således den fulländade eller afslutade

verksamheten. Men jaget är oändlig verksamhet.
Verksamheten afslutas således aldrig, och den fullständiga enhetens
verklighet är således genom mångfaldens oändlighet upphäfd.
Den oändliga mångfalden är då icke-jag. Enheten kan då icke
fullständigt upphafvas, utan blott inskränkas. Jaget är
följaktligen inskränkt eller bestämdt af icke-jaget, men skulle ft
andra sidan inom sitt inskränkta område vara verklig enhet.
Men huru mycket man än inskränker detta område, så blifver
det dock omtvistadt, alldenstund hvarje moment i den
oändliga verksamheten är oändligt och således icke kan blifva ed
fullständigt afs!utad verksamhet. Den mångfald, som i detta
verksamhetens moment innehålles, kan således icke i ett
tids-moment vara gifvén. Medvetandets enhet kan således icke i
någon grad vara verklig. Enhet eller sammanhang i [-verksamhet-] {+verk-
samhet+} förutsätter för sin verklighet en mångfald af mot hvår-*

andra begränsade eller i tiden från hvarandra skilda delar.

Verksamheten är nemligen icke verksamhet utan att öfvergå
från ett till ett annat. Verksamhetens enhet består då i
upp-häfvande af delarnes särskilnad eller i deras sammanbindning
till enhet. Henftes fullständiga enhet vore således alla delars
enhét eller den fullständiga verkan. Men denna enhet vore
ieke verksamhetens, ty i den fullständiga verka» forsviönef

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 18:53:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/cysprphil/0052.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free