- Project Runeberg -  Clas Livijns dramatiska författarskap /
20

(1911) [MARC] Author: Johan Mortensen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

äfven prosan, som från det borgerliga dramat intränger i
tragedien.

Det är i Tyskland, som den verkliga brytningen sker
med pseudoklassiciteten. De tre enheterna iakttagas icke
längre. Genom att betona den historiska koloriten förvandlas
tragedien till ett historiskt drama.

Goethe var icke någon verklig dramatiker. Den äkta
dramatikerns särmärke, att kunna omsätta allt i
framåtskridande handling, utmärker icke hans dramer. De hafva
andra förtjänster. Schillers dramer blifva däremot
normerande för hela den följande utvecklingen icke blott i Tyskland
utan äfven i Frankrike och England (Hugo, Byron). De
utgöra den omedelbara föregångaren för romantikens drama,
fast detta icke alltid fasthåller vid Schillers teknik utan inlåter
sig på nya experiment, ofta af en sådan art, att all form
spränges.

Romantikens drama inledes af Tieck, hvilken äfven tagit
starka intryck af Shakespeare. Utom det historiska dramat
fanns äfven i Shakespeare förebilden till den form af drama,
som romantiken särskildt omhuldade, nämligen féeriet,
sago-dramat. Oupphunna mönster af denna art voro Shakespeares
Midsommarnattsdrömmen, Vintersagan, Stormen. På
romantikens område fick detta drama redan tidigt ett starkt
idéinnehåll och blef symboliskt. Antydningen till en dylik
utveckling fanns i Stormen, och i Goethes Faust, den tyska
romantikens heligaste urkund, är denna symbolism redan
starkt framträdande.

Rowe, som lefde i början af sjuttonhundratalet, hade
fäst sig vid denna sida hos Shakespeare, men hos
honom hade sagan erhållit en moralisk karaktär. I conten
trifves också under hela 1700-talet denna art af fantastik,
hvilken romantiken frigör och fördjupar. Viktiga för den
tyska romantikens drama voro också de sagodramer, ofta
af satiriskt litterärt skaplynne, som italienaren Carlo Gozzi
skref under 1760-talet. Dessa dramer öfversattes till tyskan
1777—1779 af F. A. Clemens-Werther. Lessing satte värde
på dem, Goethe har möjligen i någon mån tagit intryck af
dem i Der Triumph der Empfindsamkeit; Schleglarne satte

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 18:40:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/claslivijn/0030.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free