- Project Runeberg -  Biografiska undersökningar om Anders Chydenius. Jämte otryckte skrifter av Chydenius /
351

(1908) [MARC] Author: Georg Schauman, Anders Chydenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

målsmännen för den föregifna riktningen. *) Med full rätt
synes oss däremot en annan finsk teologs karakteristik af
en af dessa «supranaturalister» (C. F. Mennander) kunna
tillämpas äfven på Chydenius: han stod på kyrkans läras
och bekännelses grund, men framställningssättet kunde icke
mer vara detsamma som ortodoxins i sjuttonde seklet; teologins
historiska utveckling sedan dess hade icke gått spårlöst
förbi. 2)

Gå vi från det dogmatiska till det retoriska, från
innehållet till formen i Chydenii Predikningar, så finna vi icke
heller här de egenskaper som ansetts utmärkande för neologin
eller de neologiska predikningarna i Sverige och Finland:
«kälkborgerlig trivialitet» och «veklig. sentimentalitet».3)
Trivialt förefaller oss väl mångt och mycket i Chydenii
Predikningar: det beständiga framhållandet af tidens ondska,4)
de lika ofta återkommande angreppen på fritänkeriet och
otron,5) vädjandet till «den brinnande sjön, som står för
dina ögon, dit du, olyckeliga människa, måste gå att i evighet
umgälla dina brott».6) Men det torde icke vara denna
trivialitet som kyrkohistorikema åsyfta. Sentimental visar
sig Chydenius vara i sitt Herdakväde (jfr ofvan, sid. 240,
och själfva texten nedan, bland hans otryckta skrifter), men
denna sentimentalitet återfinnes icke i predikningarna. Stilen
är varm, där ämnet ger anledning till värme, men i allmänhet
trycker den kateketiska uppgiften sin kyliga prägel på formen.

’) Biskop Råbergh erkänner själf att (den äldre ?) supranaturalismens

ståndpunkt «icke i nämnvärdt afseende afviker från kyrkans lifsåskådning»

(a. a., II, s. 160).

*) Se J. R. Forsman, a. a., s. 133 f. — Här må särskildt endast
anmärkas att den i annat sammanhang redan omnämnde Pehr Högströms
Förnuftige Tankar om Gud (1741), hållna i en mycket beskedlig wolfiansk
anda, lästes vid Åbo akademi under Chydenii studenttid (se Wieselgren, a. a.,
d. 4/s. 115).

3) Cornelius, a. a., d. 2, s. 105 f.

4) Hom. Försök, III, ss. 326, 339 f.; IV, ss. 30 ff., 237 ff., 358; VII,

ss. 271 (§ 17), 272 (§ 1), etc.

5) Hom. Försök, III, ss. 161 ff., 327, 332, 391 ff.; IV, ss. 3 ff, 334;
VI, ss. 96 f., 198 f.; VII, s. 289 (§ 15), etc.

•) Hom. Försök, IV, s. 136 f.; jfr VII, s. 156 ff.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 18:20:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/caotryckta/0365.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free