Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Anmärkningar
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
nouvelle vie, c’est 1’amour, non la Science.» Söderblom
82^s gj) Man observere för öfrigt de många olika
uttrycken i Jesu bergspredikan, som utgör kristendomens
religiöst-etiska program.
88 (s. 62) Se 1 Kor. 13: 3.
84 (s. 63) 1 Joh. 3: 14; 3: 1 Si l6> 4; 8: »uen
som icke älskar, han känner icke Gud, ty Gud ar karlek.»
Se Söderblom s. 432: »La vie éternelle consiste ä aimer
Dieu en aimant ses frferes sur la base de la revelation
de Dieu par le Christ. . . . Ifamour du procham est
compris comme un élément intégrant de la vie eternelle,
non pas simplement comme un element important de
valeurfmédiate et passagere ...»
85 (s. 64) Jfr Tiele I s. 181.
86 (s 64) Ty i den mån detta är fallet, har den
kristne att följa den maning till förnekelse och försakelse
af världen, som gifves t. ex. 1 1 Joh. 2: 150. 2 Petr. 1. 4.
87 (s. 64) Så t. ex. rikedom, enligt ordet: » Var rik
för Gud.»
88 (s. 64) Intensive och extensive.
89 (s. 66) För buddhismen kan icke bli tal om bön,
ty Buddha har »ingått i nirwana; ville hans trogna ropa
till honom, så skulle han icke höra dem.» Oldenb. s. 421.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>