- Project Runeberg -  Jämförelse mellan buddhismen och kristendomen i några centrala punkter /
25

(1902) [MARC] Author: Gustaf Norrman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. B) Återlösningen med dess förutsättningar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

dhismen vara att uppfatta nibhåna såsom total tillintetgörelse
af existensen, ty i existensen såsom sådan
består ju det onda, från hvilket man vill befria sig,
nämligen lidandet» (Lehmann). Till en sådan uppfattning
af nirwana-begreppet måste ock — synes det
oss — Buddhas förnekande af själens existens, af jaget,
personligheten med nödvändighet föra. (Jfr. Oldenb.
s. 316, 317, 3202 s). Denna konsekvens drogs ock af
flera af Buddhas lärjungar (ex. se Oldenb. 315). Ett
positivt nirwana-begrepp har tillkommit först under
ett långt senare skede af buddhismens utveckling.
Således tillvarons ursprung och mål uppfattas ur rent
abstrakt, negativ synpunkt. Detta är, hvad man kallat
buddhismens nihilism.

Och härmed sammanhänger på det allra närmaste
denna religions pessimistiska syn på lifvet. Allt
är sken, växling, lidande. Buddhismen är världssmärtans27
religion.

Men vi gå ett steg vidare. Då buddhismen totalt
saknar blick för det personliga, har den heller
ingen förutsättning för att vara en i sann mening
etisk religion — hur mycket den än, såsom vi senare
få se, talar om sedlighet. Ty det etiska och det personliga
äro ju begrepp, som omöjligen kunna söndras
från hvarandra; det ena kan icke tänkas utan det andra.

Här finnes ingen aning om en lefvande, helig
och rättfärdig Gud och just därför icke heller någon
verklig kännedom om synden och dess skuld, hvilken
ju endast, om den ses mot heligheten såsom bakgrund,
kan rätt uppfattas och hvilken, om den i någon
mån medvetet kännes och erkännes, måste medföra
något behof — större eller mindre — af försoning.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Mar 5 14:20:23 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/buddhkrist/0027.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free