- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för bok- och biblioteksväsen / Årgång XX. 1933 /
139

(1914-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - En okänd psalmboksserie från Johan III:s tid. Av Olav D. Schalin - 3. Evangelieboken.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

»Transfiguratio domini» är en högtid, som först i medlet av 1400-talet
från orienten införts i den katolska kyrkan. Enligt Rodhe [1] finnes denna
högtid alls icke bevarad i den svenska medeltidstraditionen. Detta är
såtillvida riktigt, att någon »Transfigurationis dominica» icke är känd. Däremot
har enligt Neovius [2] den 6 augusti uti Åbo [3] och Linköpings stift ägnats
firandet av denna helg. Troligen har denna sed fortlevat i katolska kretsar
uti de nämnda stiften. I luthersk tid förekommer den nämnd första gången
vid Johan III:s kröning 1569, varvid bestämmes att »dies transfigurationis»
skulle firas på VII S. e. trefaldighet. Samma bestämmelse ingår i 1571 års
ordinantia (bestämmelse härom saknas i den handskrivna av år 1561).
Evangelieboken av år 1572 vet likväl intet om denna högtid. Paul Juusten säger
i sin evangeliebok, vilken åtföljde mässan av år 1575: Dñica VII post
Trinitatis. Ep.: Rom. VII. Ev.: Marc. VIII. On mös tauaxi otettu etta tämen
Sunnundain päle luetan se pyhä Euangeliumin Christuxen kirkastamisesta.
(Det har ock antagits som sed att på denna dag läses det heliga evangeliet
om Kristi förklaring.) Ep.: 2 Petr. I, Ev.: Marc. XVII.

Man har alltså i evangelieböckerna 1585 och 1590 gjort ett försök att
i Sveriges kyrka införa denna festdag med särskild firning möjligen på en
vardag nära intill VII S. e. trefaldighet, d. v. s. den 6 augusti. Försöket
har icke lyckats, trots att högtiden hade stöd i den äldre katolska traditionen,
bevarad inom de konservativa kretsarna i Linköping och möjligen Åbo. Till
sist må nämnas, att 1686 års kyrkolag avgör frågan sålunda: »dominica VII
trinitatis predikas i högpredikan om Kristi förklaring och söndagens
evangelium avhandlas i aftonsången». — Det bevarade evangelieboksfragmentet av
år 1588 (?) har alltså följt en annan praxis än de närmaste nu kända
Stockholmsupplagorna, i det att denna förlorade edition förvandlat VII S. e.
Trinitatis till en »transfigurationis dominica», sannolikt för att tillmötesgå någon
särskild meningsgrupp. Denna ordning har man sedan haft för avsikt att
följa även i 1590 års tryck, men av någon anledning under pågående arbete
ändrat planen, åtminstone för en del av upplagan. Antagligen återspegla
dessa säregenheter de varierande bruken uti de skilda stiften. Närmast vore
då vår upplaga sådan den nu föreligger beställd för Linköpings eller Åbo stift.

Att »Johan III:s ande svävat» över denna upplaga, framgår ock av de
övriga festdagarna, som ingå i evangelieboken. Kollekter och texter
uppgivas för bl. a.: Kyrkemesse, Helgha Korss Inuentionis, Helge Lekame dagh,


[1] Studier i den svenska reformationstidens liturgiska tradition, s. 79.
[2] Chronografia Scandinaviae, s. xxxiii och s. 122.
[3] Denna uppgift har jag icke lyckats finna bekräftad för Åbo uti A. Malin, Der
Heiligenkalender Finnlands.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:13:43 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bokobibl/1933/0147.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free