- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för bok- och biblioteksväsen / Årgång XIV. 1927 /
55

(1914-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

OLIKA SKIKT I S:T ERIKS METRISKA OFFICIUM 55

antifonerna och responsorierna varit prosastycken, men under senare hälften
av medeltiden kom versformen på modet. Alla dessa officiets metriska
sångstycken, hymnerna, antifonerna och responsorierna, kommo att på sitt sätt
tillsammans bilda ett enhetligt liturgiskt diktverk. Det är detta som kallas
ett »rimofficium».

Ett dylikt poetiskt officium innehöll således icke allt som hörde till
officium-gudstjänsten, icke heller utfördes de olika sångerna i en följd. Till
och emellan sångpartierna kom mycket annat, i överensstämmelse med det
för alla officium-gudstjänster gällande schemat. Antifonerna sjöngos i
samband med antingen psalmer eller cantica. Responsorierna hade sina platser
efter lektierna. Dessutom hörde till ett officium böner, kortare läsestycken
(capitula), vissa smärre stycken emellan de olika delarna (versiculi), o. s. v.
Hela detta liturgiska material var fördelat på vissa »tider», av vilka de
viktigaste voro första vespern (föregående dagens aftongudstjänst), matutinan,
nattlig gudstjänst med en eller tre nokturner, laudes (morgongudstjänsten)
och andra vespern (festdagens aftongudstjänst). Ett fullständigt breviarium
upptager allt som hör till officium-gudstjänsten året om, medan däremot
antifonariet, tidegudstjänstens sångbok, innehåller endast sångdelarna eller
m. a. o. för en helgonfests vidkommande just det metriska officium, varom
här är fråga.

Eriksofficiet omfattar enligt Breviarium Upsalense följande speciellt för
detta ändamål diktade sångpartier:

första vespern: fem antifoner »super psalmos» (för att sjungas som
inledningar och avslutningar till vesperpsalmerna); en hymn; en antifon »ad
Magnificat» (till Marie lovsång, som bildade höjdpunkten i en vesper);

matutinan: en antifon, kallad »invitatorium» (till psalmen »Venite
exultemus Domino», som alltid sjöngs i början av matutinan); en hymn; tre
antifoner till psalmerna och tre responsorier till lektierna för var och en av
de tre nokturnerna;

laudes: fem antifoner till psalmerna; en hymn; en antifon »ad
Benedictus» (till Zacharie lovsång, som i laudes intog samma ställning som
»Magnificat» i vespern);

andra vespern: fem antifoner till psalmerna; dessa togos emellertid från
laudes; endast till »Magnificat» hade man här en speciell antifon.

Officiet innehåller således sammanlagt 23 antifoner, 9 responsorier och
3 hymner. Härtill kommo ännu en antifon »ad Magnificat» och en antifon
»ad Benedictus» för att användas »infra octavas pro quotidiana memoria»,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:12:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bokobibl/1927/0065.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free