- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för bok- och biblioteksväsen / Årgång X. 1923 /
112

(1914-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

RECENSIONER

Bokbandsdekorens stilutveckling av AXEL NILSSON. Göteborg: Röhsska
konstslöjdmuseet, 1922. 162 s. 84 ill. 4°.

Föreliggande vackra arbete omfattar två avdelningar, den första om
30 sidor är betitlad bokbandsdekorens stilutveckling, och den senare om
132 sidor innehåller avbildningar av 65 bokband i Röhsska konstslöjdmuseet
i Göteborg med tillhörande beskrivningar. Boken har sålunda fått sin titel
efter den förra avdelningen, som är en översiktlig inledning till de beskrivna
och reproducerade bokbanden i museet.

Den med nitton illustrationer försedda inledningen är uppdelad i tre
avsnitt, av vilka det första av författaren benämnes: det rätvinkliga eller
romerska (diptychon-) schemat. Här påvisar författaren, hurusom romerska
diptyker, vilka ju ofta voro rikt snidade i elfenben, allt från 400-talet e. Kr.,
då boken i sin nuvarande form började uttränga skriftrullen, kommo till
användning vid utsmyckningen av praktband sålunda, att de inom ramar
av metall bildade bandens pärmar. Härigenom framkom, anser författaren,
ett schema för bandens dekorering, som bibehöll sig under hela medeltiden
så gott som allenarådande och senare vid sidan av andra dekorationsformer
använts ända fram till våra dagar. Det erkännes gärna, att diptykbanden till
en bojan påverkat bokbandsdekoren undermedeltiden, men att tillerkänna dem
ett så övervägande inflytande, som författaren här gör, synes dock icke så
litet överdrivet. Bokens eller rättare pärmens form är ju rektangulär, och
då man ville pryda pärmen, blev det vanligaste mönstret dels en mer eller
mindre bred ram kring pärmens kanter och dels det därinom uppstående
mittfältets särskilda utsmyckning. De flesta av den tidens praktband, som torde
hava bundits för kyrkor och kloster, äro utförda i denna stil och hava i
mittfältet en biblisk scen, bilden àv en helig, ett kors el. d. ; exempel på sådana
band lämnar författaren i fig. 7, 8 och 9. Men att sätta denna dekorering i ett
mer eller mindre direkt förhållande till eller beroende av diptykbanden är
omotiverat. Som exempel på huru det rätvinkliga schemat fortlevat intill
senare tider hänvisas, bland annat, till banden nr 7 och 8 i den senare av-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:11:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bokobibl/1923/0126.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free