- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för bok- och biblioteksväsen / Årgång IX. 1922 /
245

(1914-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

OM GROLIER-BANDENS HÄRKOMST 245

rering och teknik, och de hafva ett franskt, icke italienskt utseende, Först
mot midten af 1500-talet kan man spåra, att dessa Grolier-band vunnit
efter-sägare i Italien, dock utan att dessa i finess kunna jämnställas med
originalen. I detta sammanhang är intressant att med Grolier-banden jämföra
de band, som de nedannämnde Damianus Pflug och Nicolaus von Ebeleben
läto åt sig i Grolier-stil utföra i Italien på. 1540-talet. Flera sådana finnas
afbildade.1

A andra sidan finnas flera exempel på Parisband, ej utförda för
Grolier, men hvilka förete en påfallande likhet med dennes band. Utom de
här nedan vidare omnämnda för Damianus Pflug och Nicolaus von
Ebeleben utförda intressanta Parisbanden i Grolier-stil finnas åtskilliga andra
afbildade, även i Paris utförda, som förete en öfverraskande likhet med
Grolier-banden, och hvilka att döma efter reproduktionerna delvis hafva
samma stämplar som å de senare banden. Det hade varit intressant att
här lämna afbildningar af dessa nio band, men jag måste inskränka mig
till att hänvisa till afbildningarna.2 Det vore frestande antaga, att dessa
band utgått från densamme eller desamma mästare, som arbetade för
Grolier, ty därtill kan dekoreringens och stämplarnas öfverensstämmelse med
Grolier-banden förvisso gifva anledning. Men äfven om så ej vore
förhållandet, måste likväl denna öfverensstämmelse, som visar sig icke blott i
mönster och stämplar utan äfven i tekniken, utgöra ett vägande skäl för den
åsikten, att alla dessa band — sålunda äfven Grolier-banden — hafva sitt
gemensamma ursprung i Paris vid tiden 1530—1540.

Af Wandels uppsats synes framgå, att han anser min åsikt om
Grolier-bandens franska ursprung vara en nyhet. Så är emellertid ingalunda fallet.

1 För D. Pflug: Cor-ßeld, Catalogue, London 1904, nr 392, och Gottlieb, a. a., nr 21 a.
För N. von Ebeleben: Hannover, Kunstfærdige Bogbind, Köpenhamn 1907, nr 38;
Stock-bauer, Mustereinbände, Leipzig 1881, nr XXXI; Wallis, The Book-binders art, London
1890, nr XXXI—XXXI a. Ett liknande band även i Elton Catalogue, London 1891, sid. 160.

2 De inbundna arbetenas tryckår och tryckort äro angifna inom parentes.
Ashburnham library, catalogue, London 1897, nr 3603 (Paris 1541).
Belin, T.} Livres anciens (catalogue), Paris 1910, nr 618 (Paris 1538—1540).
Gottlieb, T., Bucheinbände, Wien 1910, Taf. 41 a och b (Venedig 1528 och 1501);

det senare bandet har den af pariserbokbindaren E. Roffet använda cirkelstämpeln samt
samma devis som å nedannämnda hos Libri, Lyon 1538.

Ledieu, A., Reliures de la bibliothèque d’Abbeville, 1890, nr 14, pl. VIII (Paris 1538
—40). Bunden för en fransman Louis de Charny, död 1546 eller 1548.

Libri, G., Monuments inédits, London 1862, pl. XL (Lyon 1538).

Morante, Catalogue, Paris 1872, nr 1218 och 1442 (Lyon 1534 och Venedig 1513);
båda dessa band hafva Roffets cirkelstämpel.

Prideaux, S. T., Bookbinders and their craft, London 1903, s. 236 (Venedig 1535);
äfven med cirkelstämpeln.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:10:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bokobibl/1922/0253.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free