- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
172

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VI. Nya Testamentets lära om Kristus. (Fortsättning.)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

heter det alltid om Gud såsom causa principalis, att
världen är skapad af honom; om ordet såsom causa
instrumentalis, att världen är skapad genom det.*
Hos Paulus återfinnes denna rabbinska terminologi.
Af Gud (~ o&) är världen skapad, 1 Kor. 8: 6; Rom.
11: 36; men genom (~ o6) till och för Messias, Kol.
1: 16, 20; 1 Kor. 8: 6; Hebr. 1: 2 4. (1 Eph. 3: 9
äro däremot orden »genom Jesus Kristus» understuckna.)
Härmed sammanhänger äfven nya testamentets språk-
bruk, när det begagnar ordet x:t~t~ i fråga om Messias
såsom skapelsens förstfödde, men xo~xo~ i fråga om hans
tillvaro före världen.
Medan den metafysiska klafven till dessa
beteckningar sålunda gifves af den för-kristliga
litteraturen hos judarna, lämnar nya testamentet
nyckeln till en annan, en etisk tydning af skapelsen
genom Messias. » Vi äro Guds gärning», säger Paulus,
»skapade i Jesus Kristus till goda verk, till hvilka
Gud oss tilförene beredt hafver, att vi uti dem vandra
skola.» Eph. 2: 10. »I Kristus Jesus är hvarken omskärelse
något eller oomskurenhet, utan en ny skapelse.» Gal. 6: 15.
»I skolen ikläda er den nya människan, den efter Gud skapad
är i sanningens rättfärdighet ock fromhet. » Eph. 4: 24.
Inflytelse på kristendomen har logosläran vunnit
genom det enstaka monument, som hon i nya testamentet
kvarlämnat, nämligen de så mycket omtvistade
inledningsorden till Johannesevangeliet. Likasom de
synoptiska evangelierna utgöra förbindelselänken mellan
tron på Jesu

* Så yttrar sig Philon: Xrr~’o; f~ ~huov thou, ~c ou auuJ~~
v.o~LoC t o.~n:o, De monareb. 1, 2. På ett annat ställe kai-
Tar han logos r~r~’»vov &~ o{> z x~xdb~ (6 ~oo}Lo~), De Cher. L

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:02:59 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blok/0172.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free