- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
600

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Jakobs bref - 3 Kapitlet - 4 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 3: 18 — 4: 5.

Jakobs bref.

18. Men rättfärdighets frukt
varder sådd* i fridf för deni,ff
som göra frid.f*

^ ^ d. v. s. det utsäde, hvaraf
rättfär-digliets frukt växer upp, varder sådt o. s. v.
Med rättfärdighets frukt menas ett
rättfärdigt lif.

t Rättfärdighet kan endast växa der,
hvarest inbördes frid råder. Der kif och
parti herska, der växer oordning och allt
ondt verk (v. 16).

"f till gagn, till välsignelse för dem.
t* De som stifta frid, de skörda
rättfärdighet såsom frukt af sitt utsäde.
Endast hos dem kan en verklig rättfärdighet
komma till stånd. De som i partisinne
strida inbördes, de komma aldrig till
rättfärdighet, huru mycket de än må tala
derom.

4 Kapitlet.

Förmaning mot afund och strid (v. 1—10),
mot förtal (v. 11—12), förmaning att icke lita
på morgondagen (t. 13—17).

H varifrån är o krig, och
hvar-ifrån äro strider* bland eder?
Månne icke derifrån: från edra
lustar, som föra krig i edra
lemmar

Rom. 7: 2 3. 1 Petr. 2: ii.

* Af sammanhanget med v. 2 f. synes,
att Jakob här icke menar andliga strider
utan strider om mitt och ditt. Äfven
sådana förekommo i församlingarna.

Det är i lemmarna, som lustarna
kännas. Derför sägas de hafva sitt säte der.
Jemför Rom. 7: 2 3, 1 Petr. 2: ii. De
föra krig, d. v. s. de arbeta våldsamt för att
komma till välde och slå ned allt, som vill
hindra deras tillfredsställande.

2. I begären"^ och hafven
icke;** I dräpen*** och
afun-densf och kunnen icke vinna ;tt
I striden och krigen, f* och I
hafven icke, derför att I icke bedjen.

Ps. 66: 18. Ordspr. 1: 24 f.

* I ären fulla af begärelse.

** Det är af dessa och följande ord
klart, att Jakob här talar om begär efter
jordiska egodelar.

*** De stredo och kifvade med
hvar-andra om jordiska egodelar. Dermed
hindrade de, så vidt på dem berodde, hvar-

andras bergning. Men den som tager ifråis?
sin nästa hanä bergning, han dräper
honom. Somliga bibeltolkare tro, att
Jakob-menar, att de hatade hvarandra. Ty hatet
kallas i nya testamentet ett dråp (1 Joh.
3: 15). Detta är dock mindre sannolikt.,
t Eller: I hafven nit.
tt icke vinna den jordiska rikedom,,
som I åtrån, och för hvars skull I begåii
så förskräckliga synder.

t* Kampen om de jordiska egodelarna,
är en allas strid mot alla.

3. I bedjen och fån icke,
derför att I bedjen illa, på det att
I mån förslösa det i edra lustar.*

* Att bedja om dagligt bröd, det är
att bedja väl, d. v. s. efter Guds vilja.
En sådan bön har bönhörelse att vänta
(1 Joh. 5: 14). Men att bedja om
jordiska egodelar för att förslösa dem i sina,
lustar, det är att bedja illa. En sådan
bön har intet löfte om bönhörelse. — Märk
af dessa verser, huru bedröfiigt tillståndet
var i de församlingar, som Jakob skref tilL

4. I äktenskapsbryterskor, *
ve-ten I icke, att verldens vänskap**
är fiendskap mot Gud?t Den
som alltså vill vara verldens vän,tt
han ställer sig såsom G-uds ovän.f*

* I gamla testamentet framställes ofta
förhållandet mellan Gud och hans folk
såsom ett äktenskap. Gud är mannen, folket
är hustrun. Till följd deraf liknas folket»
otrohet mot Gud vid ett äktenskapsbrott.
Denna bild använder nu Jakob på de
troende, som börjat älska verlden och blifvit
Gud otrogna. De äro såsom
äktenskapsbryterskor. Jemför Matt. 12: 3 9.

** Af sammanhanget synes, att Jakob
här med »verldens vänskap» menar kärlek
till verldslig rikedom.

f Man kan ej dela hjertat mellan
verlden och Gud. Endera måste man älska
och den andre hata. Se Matt. 6: 2 4.

ff Kärlek till verlden kan äfven en,
uppriktig kristen få erfara. Men han
kämpar emot den samma såsom mot en
frestelse. Jakob talar emellertid här icke
om en sådan utan om den, som älskar
verlden och vill förblifva deri.

f* han framställer sig såsom en, som*
hatar Gud.

5. Eller menen I, att det är
ett tomt ord, när skriften sä-

600 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0608.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free