- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
586

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Jakobs bref - Inledning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Jakobs bref.

Inledning.

J akob,

Guds och herren elesu Kristi träl — så benämner sig
författaren till detta bref (kap. 1: l). Nu omtalas i nya testamentet tre
personer med namnet Jakob, på hviika man dervid kan tänka, nämligen
l:o) apostelen Jakob, son af Sebedeus och broder till apostelen Johannes,
2:o) apostelen Jakob den lille (Mark. 15: 40), Alfeus son, 3:o) Jakob,
herrens broder (Gal. 1: 19).

Att emellertid ingen af de tvä förstnämda är brefvets författare, kan
tagas för gifvet. Jakob, Sebedeus son, vardt halshuggen redan tidigt
{Ap. G. 12: 2), och hela brefvets beskaffenhet hän tyder pä
församlingsförhållanden, som tillhöra en vida senare tid. Om Jakob, Alfeus son,
Teta vi ingenting. Han hör till de apostlar, hvilkas verksamhet nya
testamentet med tystnad går förbi. Det finnes derför icke ringaste stöd för
det antagandet, att brefvet skulle vara af honom. För öfrigt är det väl
antagligt, att författaren, när han gifver sig en titel, skulle hafva kallat
sig apostel, om han annars varit det. Men det gör han icke.

Af de nu nämda tre kan alltså endast Jakob, Jesu broder, vara den,
som skrifvit brefvet, om det annars är skrifvet af någon bland dem.
Denne Jakob var enligt Matt. 13: 5 5, Mark. 6: 3 den äldste af Jesu
fyra bröder, son af Josef och Maria (se anm. till Matt. 1: 2 5). Under
Jesu lifstid hörde han icke till hans lärjungar utan var i likhet med sina
bröder otrogen (Joh. 7: 5). Men pä första pingstdagen efter herrens
uppståndelse finna vi Jesu bröder bland de troende (Ap. G. 1: 14). Jakob
var alltså då omvänd. Om han hade blifvit det genom apostlarnas
vittnesbörd om Jesu uppståndelse eller genom den ui)penbarelse af den
upp-ståndne, som han sjelf fick (1 Kor. 15: 7), det må lemnas ovisst.

För den äldsta församlingen i Jerusalem var Jakob föreståndare. Der
och öfver hufvud inom alla de judekristna församlingarna åtnjöt han ett
mycket stort anseende. Ja, den äldsta arfsägnen framställer honom såsom
ett slags öfverherde eller erkebiskop öfver hela den dä varande kristna
kyrkan. I Gal. 1: 19 sätter Paulus honom bland apostlarna, och i Gal.
2: 9 nämner han honom främst bland de tre, som den då varande
församlingen ansåg såsom den kristna kyrkans pelare: Jakob, Petrus och
Johannes. Vid apostlamötet i Jerusalem förklarade han sig gilla Pauli

— 586 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0594.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free