- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
558

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Johannes första bref - 2 Kapitlet - 3 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 4: 18—5: 2.

Johannes första bref.

som förblifvit i honom, med frimodighet
träda fram inför honom. J em för Luk.
21: 28.

t* Ordagrant: blygas ifrån honom, d. v. s.
med blygsel och skam nödgas vända oss
bort från honom, när han kommer. Märk,
huru apostelens förmaning här antyder,
att en troende kan komma bort från
Kristus och gå förlorad.

29. Om* I veten,** att han är
rättfärdig,*** så veten,-{- att ock
hvar och en, som gör
rättfärdig-lieten,ff är född ur honom.f*

1 Joh. 3: 7, 9 f.

* Sammanhanget är: Förblifven i
honom, på det vi må kunna med
frimodighet möta honom, när kan kommer. Det
skola endast de kunna göra, som äro födda
ur honom, och född ur honom är hvar och
en, som gör rättfärdigheten.

** och det veten I ju.

*** så att allt, hvad han tänker, är och
gör, är godt, och att intet ondt finnes i
honom.

t Grundtextens ord kan ock
öfversät-tas: så veten I.

tt Att göra rättfärdigheten är
motsatsen till att göra synden (kap. 3: 4).
Der-med menas icke att här eller der, då eller
då göra något, som är rätt och godt, utan
föra ett lif, som till hela sin art utmärkes
af rättfärdigheten, ett lif i rättfärdighetens
tjenst. Jemför Joh. 3: 21, Rom. 6: 19 f.

t* Annars skulle han icke kunna göra
rättfärdigheten. När apostelen säger: född
ur honom, så uppstår tvekan, huruvida
han med honom menar Gud eller Kristus.
Sammanhanget synes nödga till att antaga,
att han menar Kristus. Se tilläggsanm.
vid slutet af kap. 3.

Kap. 3: 1. Sen,* hurudan**
kärlek fadern har gifvit*** oss,
på det vi må kallas Guds barn,f
och vi äro det. ff För den skullfff
känner verlden icke oss,t*
emedan hon icke har lärt känna
ho-iiom.!*"^

Joh. 1: 12. 16: 8.

* Gifven akt på, betrakten.

Jemför Luk. 1: 29, 2 Petr. 3: 11,
der samma ord står.

*** Apostelen säger icke allenast
visat utan gifvit. Han framställer Guds
kärlek såsom vår egendom. Denna
kärlek skola de troende kunua se i de väl-

diga frälsningsgerningar, som Gud i
Kristus har gjort.

t Afsigten dermed, att Gud gifvit oss
sin kärlek, är, att vi skola Ivallas Guds
barn. Dermed uttryckes den allra högsta
värdighet och ära. Titeln Guds barn är
högre än alla andra titlar, vare sig
konung, kejsare, eller hvad det vara må. Att
vara Guds barn är det högsta, som någon
kan vara, och det enda, som alla kunna
blifva.

ff Det är icke meningen, att vi
allenast skola hallas så, utan vi äro det ock
verkligen, emedan vi äro födda ur Gud
(kap. 2: 29).

ttf emedan vi äro Guds barn.
t* Det är ett så stort afstånd mellan
de troende och den otrogna verlden, att
verlden omöjligt kan känna dem såsom
Guds barn.

t** nämligen Gud. Jemför Joh. 16:
17: 2 5. Om verlden kände Gud, så skulle
hon ock känna dem, som äro Guds barn.
Nu har hon icke lärt känna honom, och
derför kan hon icke heller känna dem.

2, Älskade,* nu** äro vi Guds
barn, och det är ännu icke
uppen-baradt, hvad vi skola vara. ***
Yi veta, att omf det blifvit up~
penbaradt, skola vi vara lika
honom,ff emedan vi skola få se ho~
nom,fft såsom han är.f*

2 Petr. 1: 4. Rom. 8: 18 f. 1 Kor.
15: 4 9. Fil. 3: 21. Kol. 3: 4.

* Märk, huru apostelen åter och åter
igen i sin framställning begagnar
tilltalsord, som uttrycka den innerliga kärlek,,
som han känner till dem.

** Det ligger i grundtexten starkt
eftertryck på ordet nu, Dermed sätter
apostelen, hvad som nu är, i motsats mot, hvad
som framdeles kommer.

hvad vi skola komma att vara i det
förherrligade tillstånd, som vi hafva att
vänta.

t Att apostelen med ordet om icke vill
framställa saken såsom tvifvelaktig, derom
se anm. till kap. 2: 28. Om är derför här
ungefär det samma som när en gäng,

tt lika Gud. Så mycket veta vi, men
hvad allt detta innebär, derom kunna vi
icke göra oss någon riktig föreställning.
Det är ännu icke uppenbart, men det skall
blifva det, när Kristus kommer igen.
ttt se Gud. Jemför Matt. 5: 8.
t* ansigte mot ansigte. Jemför 1 Kor.
13: 12, Upp. 22: 4. De troende hafva väl

— 558 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0566.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free