- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
521

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Petri första bref - 3 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Petri första bref.

Kap. 3: 16 — 19.

* Grundvilkoret för ett rätt kristligt
sjelfförsvar är naturligtvis det, att den
troende har ett godt samvete.

** d. v. s. eder goda umgängelse såsom
kristna. En umgängelse i Kristus är
nämligen en umgängelse, som har sin grund i
Kristus och regeras af honom.

t då det blir uppenbart, att deras
förtal endast är osanning. Se kap. 2: is.
Somliga bibeltolkare tro, att apostelens
mening är: på det att de, som smäda eder,
må komma att blygas och omvända sig,
när de se, att de hafva misstagit sig. Se
kap. 2: 12. Detta gifver nog en god
mening men öfverensstämmer icke med den
betydelse, som ordet har på andra ställen,
der det användes i nya testamentet.

17. Ty det är bättre, att I,
om Guds vilja (så) skulle vilja,
liden, görande* godt än görande
ondt.

Jemför kap. 2: 19 f.

* derför att I gören.

18. Ty äfven Kristus* har en
gång** dött för synder,***
rättfärdig för orättfärdiga, t på det
att han skulle föra oss till Grud,tt
visserligen dödadfff i anseende
till kött men lef vandeg jord i
anseende till ande, t*

Rom. 5: 6. Ebr. 9: 15, 28. 2 Kor.
13: 4.

* Kristi lidande var också ett lidande
för rättfärdighetens skull, och det
framhåller apostelen såsom exempel till tröst
och uppmuntran for de troende. De böra
se till, att de icke må behöfva lida såsom
illgerningsmän. När Petrus nämt de
troendes lidanden i Kristus, så föras hans
tankar in på Kristi eget lidande.

** en gång för alla.

*** Ordagrant: med afseende på synder.
Meningen med dessa ord förklarar
apostelen genom det tillägg, som han genast gör:
rättfärdig för orättfärdiga.

t Sjelf rättfärdig dog han till frälsning
för orättfärdiga. Han led och dog alltså,
icke såsom görande ondt utan såsom
görande godt.

tf Märk: ändamålet med Kristi lidande
var, att han derigenom skulle föra syndare
till Gud, icke Gud till dem.

ttt sedan han visserligen blifvit dödad.

t* Kristus blef dödad i anseende till
kött, d. v. s. i anseende till sin sinliga^
kroppsliga natur. Detta skedde genom
korsfästelsen. Han lefvandegjordes i
anseende till anden. Dermed menas icke^
att hans ande var död men gjordes
lef-vande — så står det icke heller — utan
det är meningen, att Kristus, hela personen,
i anseende till sin andliga natur uppstod
ur dödsriket. Genom denna uppväckelse
fick han ock en kropp. Men det var ick&
en köttslig utan en andlig kropp (se 1 Kor.
15: 44 följ.), en sådan kropp, som de aflidna
troende ock skola få genom uppståndelsen
eller förvandlingen, när herren kommer.
Ty då skola äfven de lefvandegöras (1
Kor. 15: 22), icke i den mening, att deras
ande nu är död och skall göras lefvande,
utan i den mening, att deras ande, som
nu är i dödsriket, skall erhålla en andlig
kropp och uppstå till herrligt lif i Kristi
rike. Märk, huru Kristi uppväckelse från
de döda framställes såsom vilkoret för vårt
förande till Gud. Ändamålet med hans
död var nämligen, att han skulle föra oss
till Gud, sedan han blifvit lefvandegjord
i anseende till ande.

19. i hvilken* han gick bort
och predikade** äfven för
andarna i fängelse, t

1 Petr. 4: 6.

* i hvilken ande.

** Det ord, som här står i grundtexten,,
har i nya testamentet alltid, om det är utan
närmare bestämning, betydelsen: predika
frälsningens budskap, sinnesändring och tro.
Så bör det fattas äfven p’å detta ställe.
Somliga bibeltolkares tro, att Kristi
förkunnelse för andarna var en domens förkun
nelse, är alltså bestämdt oriktig (se kap. 4;
6). Men har herren predikat frälsningens
budskap för dessa andar, då fans för dem
en möjlighet till omvändelse och frälsning.

t Med »andarna i fängelse» menas de
aflidna menniskornas andar i dödsriket
Detta dödsrike framställer apostelen här
såsom ett särskildt rum. Derför säger han,
att Kristus gick dit. Och då han talar
om dem, som aflidit i otro och synd,
så är det naturligt, att han framställer
dödsriket såsom ett fängelse. Det är ett
fängelse, i hvilket de äro förvarade till
domens dag. Likasom herren här på
jorden predikade evangelium i kött bland
menniskor, som voro i kött, så predikade
han i ande evangelium för dem, som voro
andar. Han uppenbarade sig för dem i
samma tillvarelseform, som de sjelfva hade.

— 521 — 33

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0529.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free