- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
519

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Petri första bref - 3 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Petri första bref.

Kap. 2: 10—16.

tt d. v. s. om I gören det goda.

t* En troende hustru kunde ju ofta få
lida en hård behandling af en otrogen
man. Detta var egnadt att skrämma henne
till att återvända till verlden. Men, säger
apostelen, viljan I vara Saras rätta barn,
så låten icke skrämma eder utan hållen
ut i tron och goda gerningar.

7. Likaledes I män,
sammanbon* förståndigt** med det
qvin-liga kärilet såsom med det
svagare, tilldelande dem heder
såsom äfven medarf vingar t till lifs
nåd,tt på det att edra böner icke
må förhindras, t*

1 Kor. 7: 3. Ef. 5: 2 5. Kol. 3: 19.

* Ordagrant: sammanboende. Äfven här
syftar apostelen tillbaka på kap. 2: 17,
likasom ville han säga: Lyden mina
förmaningar der, boende tillsammans o. s. v.

Ordagrant: enligt förstånd, d. v. s.
så att I tagen hänsyn dertill, att qvinnan
är det svagare kärilet, och att I derför
bören behandla henne med varsamhet och
foglighet. Apostelen liknar mannen och
hustrun vid tvenne käril, af hvilka det ena
är starkare, det andra svagare.

f Kommen ihåg, att hustrurna också
Iro medarfvingar med eder. Detta skall
vara bestämmande för edert förhållande
till dem.

tt d. v. s. den nådegåfva, som består i
det eviga lifvet. Af dessa ord synes, att
apostelen talar om männens förhållande
täl troende hustrur.

t* Detta kan betyda: på det att I icke
mån gå miste om bönhörelse. När
nämligen en troende på något sätt vandrar
orätt, så kan Gud icke höra hans böner.
Men meningen kan också vara: på det att
I icke mån blifva förhindrade att bedja.
När en troende på något sätt lefver i synd,
kan han icke bedja så, som sig bör.
En man, som är svår mot sin hustru, kan
omöjligen nalkas Gud i en rätt enfaldig
bön. Den förra uppfattningen är att
föredraga. Se v. 12. Somliga bibeltolkare
fatta meningen, såsom om apostelen ville
säga: på det att edert gemensamma
bedjande icke må förhindras. Om mannen
är svår mot hustrun, så är det
naturligt, att de icke kunna bedja tillsammans.
Denna uppfattning synes dock vara mer
sökt.

8. Slutligen (våren) alla
liksinnade, deltagande,*
brödraälskan-de, barmhertiga, ödmjuka,

Rom. 12: 16, 15: 6. Fil. 3: 15 f.

* Ordagrant: medkännande, d. v. s, så
att I tagen del i edra bröders både fröjd
och glädje (Rom. 12: 15).

9. icke vedergällande ondt för
ondt, skjmf för skymf, utan
tvärtom välsignande,* emedan I ären
kallade till detta, på det att I
mån ärfva välsignelse.**

3 Mos. 19: 18. Ordsp. 20: 22. Matt.
5: 3 9. 1 Kor. 6: 7.

^ Att välsigna är att önska Guds nåd
och allt godt åt en menniska. Se anm.
till Matt. 25: 34. För öfrigt jemför Matt.
5: 44, Luk. 6: 28, Rom. 12: 14, 17, 1
Kor. 4: 12, Jak. 3: 9.

** Apostelens ord kunna här afdelas
på olika sätt. Meningen kan vara:
tvärtom välsignande, ty dertill, nämligen till
att välsigna, ären I kallade, på det att
o. s. v. I sådant fall Till apostelen
framhålla, att de troende, såsom troende, äro
kallade till att välsigna, och att de böra
göra det för att sjelfva få skörda
välsignelse såsom lön derför af Gud. Men
meningen kan också vara: välsignen, ty I
ären kallade till att ärfva välsignelse. Och
den som är kallad till att ärfva
välsignelse, han bör sjelf välsigna. Begge
uppfattningarna gifva en god mening. Den
förra torde dock vara att föredraga.
Jemför kap. 2: 21.

10. Ty* den som vill älska
lif** och se goda dagar,f han
af-hålle sin tunga från ondt och
sina läppar, att de icke tala svek,

* Apostelen anför här Ps. 34: 13 f.

** den som vill hafva ett sådant lif,

som han kan älska, ett lif, som är värdt
att älska.

t lyckliga dagar. Ett lif, som består
af lyckliga dagar, är ett lif, som man kan
älska. Och ett sådant lif är för den
troende möjligt, endast om han vandrar i ett
heligt lefverne.

11. han vände sig bort från
ondt och göre godt, han söke
frid och jage efter den.*

— 519

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0527.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free