- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
457

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Brefvet till hebreerna - 4 Kapitlet - 5 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Brefvet till hebreerna.

Kcip. 6: 16 — 2 0

15. Ty* icke hafva vi en
öf-versteprest, som icke kan liafva
medlidande med våra svagheter,**
ntan som är frestad i allt i
likhet (med oss) t utan synd.ff

Ebr. 2: 17 f., 5: 2.

* Sammanhanget är: låtom oss håPla
fast vid bekännelsen, trots all svaghet, ty
o. s. v.

** Med dessa svagheter menar
författaren den i vår natur liggande svagheten,
som yttrar sig på många sätt, och som
gör det svårt att bestå i frestelserna.

t och som derför vet, huru det kännes,
så att han kan hafva verkligt medlidande.

tt Hans frestelser voro aldrig förenade
med någon synd, såsom förhållandet är
med våra. Hos oss framkallas nämligen
ofta syndiga begärelser, tankar o. s. v.
genom de utifrån kommande frestelserna. För
öfrigt synes af sammanhanget, att
författaren med frestelser här menar lidanden,
som äro egnade att göra tron om intet.
Jemför kap. 2: 18.

16. Låtom oss alltså* med
frimodighet gå fram till nådens
tron,** på det vi må få
barmher-tighet och finna nåd till hjelp i
rätt tid. t

* emedan Jesus är en sådan
öfverste-prest.

d. ä. Guds tron, der denne vår
öf-versteprest sitter på faderns högra sida.
Den kallas nådens tron, emedan der
bju-des nåd.

t innan frestelsen blir oss öfvermäktig,
så att vi duka under.

5 Kapitlet.

Författaren framställer Kristus såsom en
bfversteprest enligt Melkisedeks ordning (v. 1—
10), beklagar att hans läsare icke kommit längre,
än de gjort, i kristlig kunskap (v. 11—14).

F. ■/—i O aftonsång st ext fjerde sönd. e. påsk I.

Ty* hvarje öfversteprest, såsom
tagen bland menniskor,
tillsättes för** menniskor i det, som
rör Gud,*** på det han må bära
fram både gåfvorf och offerff
för synder, f*
Ebr. 8: 3, 9: 9.

* Att Kristus är en sådan öfversteprest,
som i kap. 4: 15 är sagdt, och att vi
derför böra enligt kap. 4: 16 med
frimodighet gå fram till nådens tron, det vill
författaren nu bevisa. Derför säger han ty.

’’’’ till godo för, till nytta för.

*** i det som rör deras förhållande till
Gud.

t oblodiga offer.

tt slagtoffer. — I Mose lag föreskrifvas
både oblodiga och blodiga offer. De förra
bestodo af säd, olja, vin o. d. — Samma
uttryck: gåfvor och offer, i kap. 8: 3, 4,
9: 9, 11: 4.

t* för att försona synder. Se anm. till
Rom. 3: 2 5.

2. kunnande hafva fördrag*
med dem, som äro okunniga och
vilsefarande,** emedan äfven han
sjelf är behäftadf med svaghet,ff

Ebr. 4: 15.

* Grundtextens ord betecknar egentligen
att iakttaga måtta i sina sinnesrörelser,
så att man icke förifrar sig i sina
omdömen eller handlingar. Det närmast
motsvarande svenska ordet är att hafva
fördrag med någon.

d. v. s. med dem, som af
okunnighet fara vilse från den rätta vägen, så att
de förgå sig. Endast för synder, som
berodde på okunnighet eller ovarsamhet, fick
enligt Mose lag offer frambäras till förso
ning. Se kap. 9: 7. Om någon deremot
sjmdat med berådt mod, skulle hans 11 i
utrotas ur folket. Se derom 4 Mos. 15r
22—31. Af detta framgår, huru obiblisk
den tanken är, att offerdjuret lät sitt lif i
stället för den syndande. Offer fick aldrig
frambäras för synder, som voro belagda
med dödsstraff.

t Grundtextens ord betyder egentligeii
vara omgifven, ombunden med något. Se
Ap. G. 28: 20, der samma ord står.

tt så att han väl af egen erfarenhet
vet, huru lätt det är att förgå sig.

3. och för den skull* måste**
såsom för folket så ock för sig
sjelf offraf för synder.

* för denna svaghets skull. — Nu vill
ju författaren icke säga, att Kristus också
varit behäftad med svaghet, så att hao
behöft offra för egna synder. Tvertom
(se kap. 4: 15). Utan det vill han
framhålla, att såsom den vanlige
öfverstepre-sten kunde hafva fördrag med de okunniga.

— 457 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0465.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free