- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
367

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli första bref till tessalonikerna - 3 Kapitlet - 4 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Pauli första bref till tessalonikerna. Kap. 3: 13—4: 5.

fader vid vår herre Jesu ankomst
med alla sina heliga.** Amen.

Fil 1: 10. 1 Tess. 5: 23. 2 Tess. 1:

7, 2: 17.

* på det han (herren) må stadfästa
o. s. v. Stadfästandet skulle ske
derige-nom, att de gjordes rika i kärlek. Ju mer
brödrakärleken växer, desto mer stadgad
blir församlingen.

** med alla sina heliga änglar. Se 2
Tess. 1: 10. Grundtextens ord kunna ock
betyda: alla hans (d. v. s. Guds) heliga.
Änglarna kallas ömsom Guds änglar (se
t. ex. Luk. 12: 8 f., Ap. G. 27: 2 3),
ömsom Kristi änglar (se t. ex. Matt. 13: 41,
Ap. G. 12: 11). Somliga bibeltolkare tro,
att apostelen med »herrens heliga» menar
de afsomnade helgonen eller dessa och
änglarna tillsammans. Detta kan dock icke
vara riktigt. Ty när herren kommer, så
kommer han för att uppväcka de heliga,
som sofva (kap. 4: 14 följ.), men han
kommer icke åtföljd af dem. En annan åsigt
är, att här skulle menas sådana troende,
som före herrens återkomst blifvit på ett
hemlighetsfullt sätt upptagna och
förherr-ligade, och som åtfölja herren, när han
kommer. Men om tillvaron af sådana före
Kristi återkomst förherrligade troende vet
nya testamentet icke ett ord att säga.
Deremot är det nya testamentets lära, att
herren vid sin återkomst omgifves af sina
heliga änglar. Se Matt. 16: 2 7, 25: 31,
Mark. 8: 38, Luk. 9: 26. Dessa skola då
tjena honom med att hopsamla de
ogud-aktiga till förtappelse och de troende till
hans rikes herrlighet (Matt. 13: 4i). Att
de här kallas endast hans heliga, dermed
jemför Sakar. 14: 5, Ps. 89: 8, Job 5: l,
15: lö. Se ock anm. till Kol. 1: 2 6.
Märk för öfrigt, huru apostelen tänker sig
herrens återkomst så nära förestående, att
både han och de troende, som han skrifver
till, skola få upplefva den samma (se kap.
4: 15, 17).

4 Kapitlet.

Apostelen förmanar de troende till ett rent
lefverne (v. 1—12), upplyser dem om, Äru det
skall gå till vid Kristi återkomst (v. 13—18).

V. /—7 episteltext andra söndagen i fastan.
15—48 episteltext tjugufemte sond. efter tref,

För Öfrigt alltså,* bröder, bedja
vi eder ocli förmana i herren
Jesus,** att såsom I hafven
mottagit af oss,*** huru I bören van-

dra och behaga Gud,-|- såsom I
ock vandren,-ff attff-f- I mån
öfverflöda (ännu) mer.f*

Fil. 1: 2 7. 1 Tess. 2: 12.

* emedan målet är, att I skolen
framställas ostraff liga infor Gud (kap. 3: is).

Hvad apostelen säger, det säger han
i Kristus. När han säger det, så är han i
Kristus. Hela hans lif och verksamhet
rör sig nämligen i Kristus såsom i sitt
element. Jemför Rom. 9: i, 2 Kor. 2:
17, 12: 19, Ef. 4: 17.

genom vår undervisning, medan vi
voro hos eder.

t vandra så, att I behagen Gud.

tt Märk, huru apostelen här, såsom så
ofta annars, söker bereda förmaningen
lättare ingång i de troende genom att
erkänna det goda, som han finner hos dem.

ttt Apostelen upprepar ordet att.

t* i sådan vandel.

2. Ty I veten, hvilka bud vi
gåfvo eder genom herren Jesus.*

* icke genom oss sjelfva utan genom
Jesus, hvars tjenare vi äro, och hvars ord
vi tala.

3. Ty detta är Guds vilja, eder
helighet,* att I af hållen eder från
hor.

Ef. 5: 7.

* Af sammanhanget synes, att apostelen
här begagnar ordet helighet särskildt om
kyskheten.

4. att hvar och en af eder*
vet att skaffa sig sitt eget käril**
i helighet och ära,f

* för så vidt han icke eger gåfvan af
fullständig afhållsamhet (1 Kor. 7: i, 2).

** en hustru för sin egen del. Att
kalla sin hustru för sitt Mril var ett hos
judarna vanligt talesätt, som apostelen här
använder. Att han tilltalar endast
männen, har sin grund deri, att det då som
nu var männen, som togo sig hustrur, icke
qvinnorna som togo sig män.

t på ett heligt och ärbart sätt. Att
skaffa sig en hustru är heligt och ärbart,
att lefva i hor är oheligt och skamligt.

5. icke i begärelses lidelse*
såsom ock hedningarna, som icke
känna Gud,**

1 Kor. 15: 34. Ef. 2: 12, 4: 17.

— 367 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0375.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free