- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
337

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli bref till kolosserna - Inledning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Pauli bref till kolosserna

Inledning-,

K^olosse var en stad i landskapet Frygien i Mindre Asien. Det hade
förut varit en rik ocli stor stad men var det icke mer pä den tid, då
Paulus skref sitt bref till församlingen der. I sjunde året af kejsar Neros
regering, d. v. s. år 61 e. Kr., träffades det af en jordbäfning, som
ödelade staden. Under medeltiden blomstrade Kolosse åter upp. Sedan
förföll det igen. För närvarande återstår af det samma endast en mycket
obetydlig by med namnet Konus.

Paulus hade aldrig varit i Kolosse (se kap. 1: 7 följ., 2: l), ehuru
han hade rest tvenne gånger genom Frygien (Ap. G. 16: 6, 18: 2 3).
Församlingen derstädes var stiftad af Epafras (kap. 1: 7), som hade sitt hem
der (kap. 4: 12). Hon bestod till största delen af omvända hedningar
(kap. 1: 21, 27, 2: 11, 13). Efter all sannolikhet kom hon till stånd
under den tid, då Paulus verkade i Efesus, och evangelium derifrån spridde
sig vida omkring (se Ap. Gr. 19: lO). Man torde kunna antaga, att
Epafras hade hört Paulus predika i Efesus, att han blifvit omvänd der och
sedan sjelf fört evangelium till sin fädernestad.

Genom Epafras, som kommit till Paulus (kap. 1: 7 f., 4: 12), och
som en tid var apostelens medfånge (Filem. 23), hade Paulus fått
underrättelser om församlingen i Kolosse, dess faror och behof. Med anledning
deraf skref han till henne detta bref. Samtidigt skref han äfven brefvet
till efesierna samt ett bref till församlingen i Laodicea (se kap. 4: 16
och anm. dertill). Tykikus fick i uppdrag att föra dessa bref till de
olika församlingarna. I sällskap med honom sände apostelen en omvänd
slaf vid namn Onesimus (kap. 4: 9). Med honom skref han ett bref till
hans husbonde Filemon (Filem. 11 f.), som bodde i Kolosse.

Ändamålet med kolosserbrefvet var att befästa församlingen i den rätta
kristna tron, särskildt med afseende pä vissa irrlärare, som sökt vinna
insteg der. Dessa yrkade nämligen på, att de troende skulle omskäras (kap,
2: 11) samt hålla de mosaiska stadgarna om mat, om fest- och sabbats^
dagar m. m. (kap. 2: 16). Derjemte lärde de en, sannolikt på gammal
judisk öfverlemning grundad, fantastisk filosofi (kap. 2: 8, 2 3) rörande
Kristi person, hvars guddom de förnekade (kap. 2: 9), Kristi verk, hvars
betydelse de missförstodo (kap. 2: 19 f.), samt änglaverlden, hvilken de
dyrkade (kap. 2: 18). Deras helgelselära utmärkte sig genom falsk
ödmjukhet och skoningslös misshandel af kroppen (kap. 2: 18, 23).

II — 337 — 22

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0345.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free