- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
197

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli andra bref till korintierna - 1 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Pauli andra bref till korintierna. Kap. 2: 13 —17,

2 Kor. 5: 12. Fil. 2: ic, 4: i. 1
Tess. 2: 19 f. 1 Kor. 1: 8.

* Icke församlingen i sin helhet men
många dess medlemmar kände apostelen
rätt. Derför säger han: såsom 1 delvis
hafven känt oss. Somliga hade låtit sig
förvirras af belackarne, så att de
misstrodde honom.

** att vi äro sådana, att det på Kristi
dag skall bli en ära för eder, att I hafven
haft oss till lärare, likasom det blir en
ära för oss att hafva haft eder till
lärjungar. Paulus berömmer dem på samma
gång, som han berömmer sig sjelf. Och
denna sjelfberömmelse är nödvändig för
honom gent emot belackarne. Hos en
helig man tager rättskänslan ut sin rätt,
icke blott när det gäller andra, som varda
kränkta, utan äfven när det gäller honom
sjelf. — Med Jesu dag menas den dag,
då Jesus kommer igen. Se anm. till Joh.

8: 56.

15. Och med denna tillförsigt
ville jag förr"^ komma till eder,
på det I skullen få en andra

nåd,**

* förrän jag for till Macedonien.

** en andra nådesbevisning af Gud. När
apostelen kom till en församling, så
meddelade Gud genom honom nåd åt den
församlingen. Jemför Rom. 1: ii, 15: 2 9.
Han säger: en andra nåd, emedan han
ämnat besöka Korint två gånger, hvilket
dock icke blef af. Se anm. till v. 17.

16. och genom eder fara
vidare till Macedonien* och åter
från Macedonien komma till eder
samt af eder beledsagas till
Ju-deen.

1 Kor. 16: 5.

* Om den romerska provinsen
Macedonien se anm. till Ap. G. 16: 12.

17. När jag alltså ville detta,
icke har jag väl då betett mig
lättsinnigt?* Eller månne jag
besluter efter kött,** hvad jag
besluter, på det att hos mig må
vara ja, ja och nej, ne]?f

Matt. 5: 37. Jak. 5: 12.

* Ordagrant: hrulcat lättsinne. Pauli
ursprungliga reseplan hade alltså varit:
från Efesus till Korint, därifrån till Mace-

donien, derifrån tillbaka till Korint och så
vidare till Judeen. Om denna plan hade
han på något sätt underrättat korintierna,
möjligen genom det i 1 Kor. 5: 9
om-nämda brefvet, som vi ej ega i behåll.
Emellertid hade han redan tidigt ändrat
den samma och beslutit fara först till
Macedonien. Detta meddelade han dem i
1 Kor. 16: 5. Med anledning deraf hafva
hans belackare beskyllt honom för lättsinne
och opålitlighet. Mot denna beskyllning
försvarar han sig här.

** Eller menen I väl, att jag är en
sådan man, som i mina beslut låter mig
ledas af köttet i stället för af Guds ande?
Att ledas af köttet är att följa sin syndiga
naturs böjelser. Såsom sammanhanget
visar, menar apostelen här en köttslig
om-bytlighet.

f så att jag det ena ögonblicket skulle
säga »ja ja», det andra ögonblicket »nej
nej», och att således mina ord ingenting
vore att lita på.

18. Men* Gud är trofast, att
vårt tal till eder icke är ja och
nej.**

1 Kor. 1: 9.

* En sådan ostadig menniska är jag
icke, utan tvertom. Gud är trofast o. s. v.

Gud visar sig trofast deri, att han
hjelper oss så, att vårt tal icke är den
ena stunden ja, den andra stunden nej.—
Med värt tal menar apostelen det, som
han och hans medhjelpare predikat bland
korintierna (v. 19). Vissheten och
bestämdheten i denna predikan var ett bevis på,
att han ej var en man, hvars ord voro ja
och nej.

19. Tj Guds son Kristus
Jesus, som blifvit bland eder
predikad genom oss, genom mig och
Silvanus^ och Timoteus,** har
icke blifvit ja och nej,f utan i
honom har blifvit ja.ff

* I Ap. G. kallas Silvanus alltid med
ett kortare namn Silas.

^^ När Paulus först förkunnade
evangelium i Korint, voro Silas och Timoteus
hans medhjelpare. Se Ap. G. 18: 5.

f han har icke visat sig otillförlitlig,
så att han den ena stunden säger ja, den
andra stunden nej.

-j-j- hans person och hans verk äro ett
klart och bestämdt ja till alla Guds löften
(v. 20).

— 197 –

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0205.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free