- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
181

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli första bref till korintierna - 15 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Pauli första bref till korintierna. Kap. 15: 58 —16: 5.

17. Men om Kristus icke är
uppväckt, fåfäng är (då) eder
tro,* ännu ären I (då) i edra
synder. **

* Det är då fdrgäfves, att I tron på
Kristus. Genom tron på en död frälsare
vinner man för visso icke frälsning.

De troende tänkte, att de genom
tron på Kristus hade förlåtelse för alla
sina förra synder, såsom evangelium lärde.
Men låg Kristus i grafven, så var han
ingen frälsare och hade således ingen makt
att förlåta synder. De troende voro
der-för fortfarande i sina synder.

18. Då hafva ock de, som
af-somnat i Kristus, ^ gått
förlorade. **

* de som dött i tron på Kristus.
Genom tron är den troende i Kristus, ehvad
han lefver eller dör.

** När han, som skulle frälsa dem,
ligger i grafven, så hafva de naturligtvis
ingen frälsning att vänta utan äro
förlorade.

19. Om vi äro sådana, som
allenast i detta lifvet liafva satt
vårt hopp på Kristus,* så äro vi
mer ömkansvärda än alla
menni-skor.**

* Ordagrant: i Kristus, Det är i
Kristus, som den troendes hopp har sin grund.
Jemför anm. till Mark. 1: 16. Apostelen
vill säga: Om det icke är bättre bestäldt
med oss, än att vårt hopp på Kristusbar
en ände med detta lifvet, så att vi måste
förgås, när vi dö o. s. v.

** För hoppet på Kristus hafva vi
försakat verldens lust samt underkastat oss
mångahanda lidanden, och tänk, om vi nu
efter allt detta skola förgås! Om så är,
då finnes det inga, som äro så grymt och
ömkligt bedragna som vi troende.

20. Men nu är Kristus
uppväckt från de döda, en förstling*
af de af somnade.**

Ap. G. 26: 2 3. Kol. 1: 18. Upp. 1: 6.

* Han är den förste, som stått upp till
oforgängligt lif. De personer, som Kristus
under sitt kötts dagar uppväckte, såsom
Lazarus m. fl., de dogo igen. Om ordet
förstling jemför Rom. 16: 5.

** Af detta ord synes, att Paulus här
talar endast om de i tron aflidna. Endast

om dem säger nya testamentet, att de
sofva; endast med afseende på dem kan
Kristus kallas en förstling. Dermed
förnekas naturligtvis icke alls, att Kristus
skall uppväcka äfven de ogudaktiga, men
i detta kapitel talas icke derom utan
endast om de troendes uppståndelse. För
öfrigt må märkas, att i ordet »de
afsom-nade» inbegripas alla troende, som aflidit
och aflida intill den yttersta dagen. Men
Paulus tänkte allenast på de redan aflidna
(se v. 51). Jemför ock anm. till Fil. 3: ii.

21. Ty emedan död är genom
en menniska, så är ock genom
en menniska dödas uppståndelse.

1 Mos. 2: 17. Rom. 5: 12 följ., 6: 2 3.

22. Ty såsom alla dö i Adam,
så skola ock i Kristus alla göras
lef vande, *

* Somliga bibeltolkare fatta apostelens
mening sålunda: I Adam har döden
kommit till konungavälde öfver alla. Följden
deraf är, att alla dö (Rom. 5: 12). I
Kristus är döden öfvervunnen. Följden
deraf är, att alla skola göras lefvande,
d. v. s. uppstå från de döda. — Andra
åter tro, att apostelen med ordet alla här
(som ofta) icke menar alla menniskor,
utan alla troende. För begge
uppfattningarna kunna goda skäl anföras. Dock
är den senare att föredraga. Apostelen
talar for öfrigt i detta kapitel endast om
de troendes uppståndelse, och då har man
intet skäl att fatta hans ord i denna vers
uti någon annan mening. Ordet alla
bevisar ingenting, ty det kan i och för sig
lika väl betyda alla troende som alla
menniskor. Se anm. till Joh. 6: 45. Dertill
kommer, att det väl endast om de
troendes uppståndelse torde kunna sägas, att
de göras lefvande i Kristus. Om de
andras kan man säga, att de göras lefvande
af Kristus eller genom Kristus men icke
i Kristus.

23. men hvar och en i sin egen
afdelning:* såsom förstling
Kristus, sedan de, som tillhöra
Kristus, vid hans ankomst,**

1 Tess. 4: 15 f.

* Grundtextens ord betecknar egentligen
afdelning af en krigshär.

** Första afdelningen utgöres af Kristus
sjelf, andra afdelningen består af de troende.
Såsom en tredje afdelning skulle apostelen
hafva nämt de orättfärdiga. Men att tala

— 181 –

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0189.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free