- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
162

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli första bref till korintierna - 12 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kap. 14: 4 0 —15: 3. Pauli första bref till korintierna.

en sådan tro, som är kraftig att göra
utomordentliga ting. Jemför Matt. 10: 8, 17:
2 0, 1 Kor. 13: 2.

** Denna trons nådegåfva är honom
gifven i och med den helige anden, som
han fått, och som i sig innesluter denna
nådegåfva likasom alla öfriga.

t Till olika helbregdagörelser, d. v. s.
till helbregdagörelse från olika sjukdomar,
fordras olika nådegåfvor. Att här menas
underbara, öfvernaturliga
helbregdagörelser, visa de exempel, som omtalas i nya
testamentet. Detta hindrar dock icke, att
apostlarna, likasom Kristus sjelf, stundom
begagnat yttre medel, hvilka dock icke
varit läkemedel i vanlig mening. Se Mark.
7: 33, 8: 23, Joh. 9: 6, Jak. 5: 14.

10. men åt en annan
verkningar af krafter,* men åt en
annan profetia,** men åt en annan
bedömande af andar; f åt en
annan (olika) slag af tungor, ff
men åt en annan uttydning af
tnngor.

* d. v. s. förmåga att göra underverk.
Jemför Ap. G. 4: 30, Gal. 3: 5, Rom. 15
19, 2 Kor. 12: 12, Ebr. 2: 4. Dessa un
derverk kunna vara af mångfaldigt slag
dock räknar apostelen till dem icke hel
bregdagörelser, hvilka han nyss nämt så
som en särskild art af nådegåfvor (v. 9)
** Om profetian talar apostelen om
ständligare i kap. 14. Se för öfrigt anm
till Rom. 12: 6. Skilnaden mellan en
profet och en lärare beskrifver den gamle
kyrkofadern Krysostomus sålunda: »Den,
som profeterar, talar alltsammans af
anden, men den, som undervisar, talar äfven
af eget förstånd.» Det är den omedelbara
guddomliga ingifvelsen, som utmärker
profeten, antingen han förkunnar tillkommande
ting eller uppenbarar fördolda. Hvad
profeten uppenbarar^ kan sedan blifva
föremål för lärarens undervisning.

f Med bedömande af andar menas
förmåga att, så snart man hört ett tal,
af-göra, från hvilken ande det talet kom:
från den helige anden, eller från den
mensk-lige anden, eller möjligen från den onde
anden. Se 1 Tim. 4: i, 1 Joh. 4: i.

ff Om talandet med tungor och
der-till hörande uttydning se tilläggsanm. vid
kapitlets slut.

11. Men allt detta verkar den
ene ocli samme anden, fördelande

åt hvar och en särskildt, eftersom
han vill.*

* Denna andens vilja är icke
godtycklig utan har sin grund i Guds
frälsnings-plan. Märk för öfrigt, huru det här säges,
att anden mil. Detta visar, att han är en
person och ej blott en från Gud utgående
opersonlig kraft. Se anm. till Joh. 14:
16, 15: 26, Ap. G. 5: 4,

12. Ty såsom kroppen är en
enda och har många lemmar, men
kroppens alla lemmar, som äro
många, äro en enda kropp, så är
det äfven med Kristus.*

1 Kor. 12: 2 7, 6: 16. Rom. 12: 4 f.

Ef. 4: 16, 25, 5: 30.

* Ordagrant: sä är äfven Kristus,
d. v. s. de särskilda troende utgöra,
såsom lemmar, en enda kropp, hvars hufvud
Kristus är.

13. Ty äfven i en enda ande
hafva vi alla blifvit döpta* till
en enda kropp,** vare sig judar
eller greker, vare sig trälar eller
fria, och alla hafva vi druckit en
enda ande.f

Gal. 3: 2 8. Kol. 3: ii. Ef. 2: 14 f.

* Uttrycket att döpas i helig ande
förekommer utom här i Matt. 3: ii, Mark.
1: 8, Luk. 3: 16, Joh. 1: 33, Ap. G. 1:
5, 11: 16. På alla dessa ställen
betecknar det andens utgjutande öfver de troende.
Det torde derför vara rättast att fatta det
så äfven här. De flesta bibeltolkare tro
dock, att apostelen menar vattendopet, för
så vidt andens utgjutande var dermed
för-enadt (jemför Ap. G. 19: 2—6).

** d. v. s. till att utgöra en enda kropp.
Derigenom att de troende hafva fått en
och samme helige ande, hafva de blifvit
en enda kropp.

f så att det är en och samme helige
ande, som bor i oss. Jemför Ef. 4: 4.
Att dricka en enda ande är att i sitt inre
lif mottaga den ene och samme helige
anden. Detta andens drickande å
menni-skans sida motsvarar andens utgjutande
å Guds sida. Se Joh. 7: 3 7—3 9. Paulus
vill alltså säga: Gud har öfver oss alla
utgjutit den ene och samme anden, på
det vi skola vara en enda kropp, och vi
hafva alla i vårt inre lif mottagit den ene
och samme anden, — De som tro, att apo-

— 162 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0170.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free