- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
159

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pauli första bref till korintierna - 11 Kapitlet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Pauli första bref till korintierna. Kap, 12: 28 — 3 1.

ledare, det är ovisst. Det gör ock till
saken ingenting. — Somliga bibeltolkare tro,
att apostelen menar, att i sjelfva
nattvardshandlingen låg ett sådant uttalande,
nämligen på bildligt sätt. Man saknar dock
all grund att i apostelens ord inlägga en
sådan bildlig betydelse.

** När herren var med lärjungarna,
be-höfdes denna måltid icke. När han
kommer igen, skall den icke vidare behöfvas.
Nattvarden är en mellantidens måltid, till
dess herren kommer sjelf. Tanken på hans
återkomst, som enligt apostelens mening
var omedelbart förestående (se anm. till
Rom. 13: 12), är ock det mäktigaste
värnet mot allt oskick vid nattvarden.

27. Berför den som äter
brödet eller dricker herrens bägare*
på ett ovärdigt sätt,"^’"^ han skall
vara skyldig på herrens kropp
och blod. t
1 Kor. 10: 16.

* Orden kunna ock öfversättas sålunda:
Den som äter herrens bröd eller dricker
herrens bägare. Apostelen säger eller,
emedan det ju var möjligt att äta brödet
på ett värdigt sätt men sedan dricka vinet
på ett ovärdigt sätt eller tvärtom.
Bägaren dracks icke omedelbart efter brödets
ätande utan först efter måltidens slut. På
apostlarnas tid var nämligen nattvarden
förenad med en verklig måltid. Se anm.
till v. 20.

** Nya testamentet talar aldrig om
»värdiga» eller »ovärdiga nattvardsgäster» utan
endast om värdigt eller ovärdigt
nattvards-hegäende. Dermed menas, att den troende
begår nattvarden på ett sådant sätt, som
öfverensstämmer med eller strider mot
nattvardens väsende. Till ett värdigt
natt-vardsbegående hör dels ett rätt sinne, dels
ett tillbörligt yttre skick. Till det rätta
sinnet hör, att den nattvardsfirande i känslan
af sin ovärdighet ödmjukar sig inför
herren, bekänner sina synder, enfaldigt tror
på Kristus och längtar efter nåd af Gud
att kunna lefva i sanning heligt, samt att
han icke hyser agg i sitt hjerta emot
nästan. Till det tillbörliga yttre skicket hör,
att han i klädsel, åtbörder o. s. v.
iakttager ett anständigt och värdigt uppförande.

f han skall från den stund, han detta
gjort, vara skyldig till en förbrytelse på
herrens kropp och blod. Det är icke på
brödet och vinet han förbrutit sig utan på
herrens kropp och blod, som brödet och
vinet hafva i gemenskap med sig (se kap.

10: 16). — Märk, huru tydligt denna vers
visar Kristi lekamens och blods verkliga
närvaro i nattvarden.

28. Men pröfve en menniska sig
sjelf* och äte så af brödet och
dricke af bägaren.

2 Kor. 13: 5. Gal. 6: 4.

* om hon har det sinne, att hon kan
på ett värdigt sätt begå herrens nattvard.

29. Ty den som äter och
dricker, äter och dricker åt sig sjelf
en dom,* om han icke bedömer
kroppen. **

* han ådrager sig derigenom en
stralff-dom af Gud. Denna straffdom, som
består i timligt lidande (v. 30), har till
ändamål att tukta den syndande, på det han
måtte ändra sitt sinne och sålunda undgå
evig fördömelse (v. 32).

** om han icke besinnar, att det är
herrens kropp, som han äter. Detta
besinnade korintierna icke, då de betedde
sig så ovärdigt vid nattvardens firande. —
Att apostelen med kroppen menar Kristi
kropp, är klart af sammanhanget. Men
han säger endast kroppen, alldeles såsom
Lukas i Ap. G. 5: 4i säger endast namnet
i s. f. Kristi namn. Märk, huru äfven
denna vers visar, att Kristi kropp
verkligen är närvarande i nattvarden. Ty huru
skulle den ätande annars kunna besinna,
att det är herrens kropp, som han äter,
eller ådraga sig en dom genom att icke
besinna det? — Somliga bibeltolkare
öf-versätta: om han icke åtskiljer kroppen.
Detta kan ock grundtextens ord betyda.
Meningen vore då: om han icke åtskiljer
herrens kropp från annan spis. I sak går
detta på ett ut.

30. Eör den skulP äro bland
eder många svaga och kraftlösa,*^
och ganska många sofva.f

* för detta edert ovärdiga
nattvards-firandes skull.

d. v. s. sjuka.

f äro döda. — Lekamlig sjukdom och
förtidig död kunna alltså vara en Guds
dom till följd af ovärdigt nattvardsfirande.
Märk för öfrigt, att apostelen alls icke
betraktar en förtidig död för en troende
såsom någon vinst.

31. Men om vi bedömde oss
sjelfva,* så vorde vi icke dömda.**

Ps. 32: 5.

— 159 –

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0167.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free